PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 6 octombrie 2025 Image
06 oct. 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 6 octombrie 2025


Ordinea de zi a ședinței:


1. Informație cu privire desfășurarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ din Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

4. Informație cu privire la pregătirea fondului locativ către sezonul rece.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunală și amenajare

5. Informație cu privire la desfășurarea campaniei de salubrizare de toamnă în capitală.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunală și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău

7. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Spuneți când sunteți gata, vă rog. Dispoziție bună, asta-i bună. Vreau să vă spun încă o dată bună dimineața, bună ziua și să încep cu următoarele: alegerile au trecut, iar Primăria Chișinău continuă să muncească în teren, în fiecare sector, realizând multiple proiecte mari și mici.

Repet, este cel mai mare șantier de construcții din țară și din regiune și tot așa va continua. La moment, după cum am menționat și săptămâna trecută, au fost inițiate mai multe procese interne de reorganizare, iar acest lucru până la urmă este o etapă firească. Și ceea ce ne dorim cel mai mult este ca rezultatele să corespundă așteptărilor cetățenilor, ori ele sunt mari în continuare. Vreau sincer să mulțumesc tuturor colegilor și apreciez foarte mult munca și dedicația în această perioadă. Despre eventualele modificări în continuare, repoziționări, voi informa personal în cel mai scurt timp. 

Primăria Chișinău, așa cum ziceam de fiecare dată, este un organism viu, iar schimbările care fac parte sunt în viața oricărei organizații care se dezvoltă, care activează, care muncește. Ceea ce ne dorim cu toții este ca, în special, calitatea muncii pe care o desfășurăm, reiterez, să se ridice la nivelul așteptărilor cetățenilor noștri. Aici, pentru că am văzut foarte multe interpretări, rog ca acestea să fie lăsate deoparte. Dacă este nevoie și când va fi nevoie, vom face clarificările de rigoare, inclusiv, așa cum spuneam, cu potențialele repoziționări și potențialele noi obiective care sunt formulate, atât la nivel de primărie, cât și, îmi permit să spun acest lucru, aici la nivel de activitate politică.

Ceea ce trebuie să facem în continuare sunt foarte multe proiecte pe care trebuie să le desfășurăm. În pofida unei campanii destul de agresive, murdare, am mai spus acest lucru, și în pofida atacurilor atât în adresa mea, cât și a colegilor noștri, vreau sincer să mulțumesc fiecărui dintre dumneavoastră, domnilor viceprimari, doamnelor viceprimari, efectivului primăriei pentru funcționalitatea, eu zic, foarte bună în această perioadă, cât toți au încercat să ne muște din toate părțile. Cu siguranță că acest lucru se va amplifica de acum încolo, pentru că oamenii, până la urmă, nu neapărat știu să joace corect. Iar noi trebuie să ne facem munca așa cum ne-au delegat cetățenii să o realizăm.

Pe data de 5 octombrie a fost sărbătorită Ziua profesională a lucrătorilor din învățământ, iar pe această cale vreau, foarte sincer, în numele tuturor locuitorilor municipiului Chișinău, dar și a țării, să transmit profundă recunoștință și admirație din partea mea personală și, cum spuneam, a tuturor cetățenilor, fie că sunt aici sau fie că sunt peste hotare.

Admirația, dedicația de care dau dovadă astăzi dascălii noștri, personalul non-didactic. Și dacă spunem doar o cifră, pentru municipiul Chișinău este vorba despre cei peste 17.000 de angajați în acest domeniu și cele peste 330 de instituții: școli, licee, grădinițe, centre extrașcolare, școli sportive, care, încă o cifră importantă să o menționez, se dedică pentru 108.000 de elevi și 37.000 de copii din grădinițe ca să devină mai buni, să devină mai educați, să devină mai culți, să devină oameni, în primul rând. 

În numele tuturor, reiterez, vă mulțumim pentru răbdare, pentru grijă, pentru efortul depus. Știm cât de complicat este și că pe alocuri nu întotdeauna această muncă este, pe de o parte, remunerată suficient, iar de cealaltă, apreciată suficient. Noi ne închinăm în fața domniilor voastre și vă spunem mulțumesc. Și continuăm să dăm dovadă de cele mai bune rezultate la nivel de țară și rezultate extraordinare în toate domeniile despre care am vorbit, și artă, și cultură, și sport, și educație. La cele mai complicate materii, dintr-o țară atât de mică, avem copii, tineri, care aduc acasă medalii, care aduc acasă mențiuni, care ne reprezintă peste hotarele țării și ne reprezintă cu demnitate, poate mult mai bine decât foarte mulți ambasadori ai Republicii Moldova sau oameni care pleacă sau vin să ne viziteze.

Săptămâna trecută, lucrările celui mai mare proiect de gestionare a deșeurilor din țară, desfășurat la Chișinău, "Deșeuri Solide", a ajuns la etapa a doua. Și aici sunt două componente majore: recultivarea depozitului temporar de deșeuri utilizat în perioada 2010-2017. Reiterez, acolo a fost o catastrofă creată în mod intenționat. Din punct de vedere, mă refer în primul rând, catastrofă și acest lucru trebuie înlăturat. Acest lucru trebuie gestionat în așa fel încât să diminuăm orice risc în continuare ca acea zonă sau oricare altă zonă din Republica Moldova să fie afectată în asemenea fel.

Construirea unei stații moderne de transfer, echipate cu o linie de sortare a deșeurilor municipale. Proiectul reprezintă cea mai amplă inițiativă de modernizare a sistemului de gestionare a deșeurilor realizată până în prezent în Republica Moldova. Așa cum spuneam, valoarea investițiilor este de sute de milioane de lei.

Dragi colegi, tot de săptămâna trecută, în Chișinău a fost dat startul sezonului termic pentru consumatorii din municipiu. Deși tarifele sunt usturătoare, sănătatea cetățenilor rămâne a fi o prioritate. Așa cum menționam, nu noi conectăm sau deconectăm căldura în municipiul Chișinău, dar este o colaborare în această privință, iar datoria noastră este, în primul rând, să avem grijă de instituțiile de sănătate, de instituțiile de învățământ și de instituțiile care oferă diferite servicii tuturor celor care sunt pe teritoriul municipiului Chișinău. Iar în ceea ce ține de conectarea fondului locativ, vă rog, Direcția Comunală Locativă, dacă este pregătită să raporteze foarte pe scurt.

 

Ion Burdiumov: Bună dimineața, domnule primar, stimați colegi. Ce ține de pregătirea fondului locativ către sezonul rece 2025-2026, vreau să vă spun că aceasta este pe ultima sută de metri. La capitolul profilaxia sistemului inginerești, noi avem pe întreprinderile municipale 99 de procente sunt efectuate aceste lucrări. Pe asociațiile de proprietari, în mărime de 72 de procente.

La capitolul spălarea hidropneumatică a sistemelor inginerești, iarăși, pe întreprinderile municipale avem 92 de procente, pe asociațiile de proprietari 50 de procente. La capitolul controlul hidraulic, de asemenea, 85 de procente la întreprinderile municipale, 49 de procente la asociații.

În total, la ziua de astăzi, deci, fișele tehnice de pregătire a instalațiilor inginerești pentru primirea agentului termic sunt semnate la întreprinderile municipale la 45 de procente, la asociațiile de proprietari sunt semnate la 3 procente.

Deci, vineri a fost, așa cum ați menționat dumneavoastră, a fost semnată dispoziția cu privire la începerea sezonului de încălzire, care a dispus începerea sezonului cu condiția că, conform contractelor încheiate între furnizorii de căldură și consumatori, deci aceasta se va fi efectuată la cererea consumatorilor, asociațiilor de proprietari, gestionarilor, administratorilor blocurilor, deci conectarea va fi efectuată.

 

Ion Ceban: Domnule Burdiumov, eu vreau încă o dată să menționați acest lucru, pentru că sunt diferite interpretări, conectează sau nu conectează primăria. Repet, noi avem grijă în primul rând astăzi de instituțiile de învățământ, de instituțiile de sănătate și de instituțiile care oferă servicii populației Republicii Moldova. Cine și în ce condiții conectează agentul termic pentru fondul locativ?

 

Ion Burdiumov: Deci, domnule primar, sunt furnizorii de serviciului de încălzire care au anunțat public că conectarea se efectuează la solicitarea în formă liberă a gestionarului fondului locativ, administratorului blocului, cu prezentarea fișei tehnice de pregătire a rețelelor.

 

Ion Ceban: Cine, domnule Burdiumov, sunt acești furnizori și în gestiunea cui sunt acești furnizori?

 

Ion Burdiumov: Furnizorii sunt SA Termoelectrica și parțial este Apă-Canal, care are o mică parte din fondul locativ. Respectiv, gestionarii sunt întreprinderile municipale de gestionare a fondului locativ, administratorii blocurilor sunt asociațiile de proprietari și, respectiv, pentru clădirile publice sunt administratorii clădirilor publice.

 

Ion Ceban: Iar Termoelectrica, în procent, cât astăzi asigură acest lucru pentru fondul locativ din municipiul Chișinău?

 

Ion Burdiumov: Deci, cea mai mare parte a fondului locativ este în, ca furnizor, este SA Termoelectrica.

 

Ion Ceban: Adică peste 90%?

 

Ion Burdiumov: Da, peste 90%.

 

Ion Ceban: Deci, dacă este să vorbim, ca să nu existe interpretări, Termoelectrica este în subordinea Guvernului și, respectiv, întrebările în aceste circumstanțe rog să fie adresate, ca să anticipăm unele lucruri, anume acolo.

Acum, vă spun cu toată certitudinea și am probabil garanții de 100 de procente. Am văzut într-o campanie cum vine războiul, cum vin tancurile, cum vine nu știu ce. Deci, am siguranța că acestea nu vor veni, nu din cauza rezultatelor alegerilor, dar facturile pentru iarnă vor veni cu siguranță. Și aceste facturi le vom plăti noi ca instituții de mentenanță și aceste facturi usturătoare le vor plăti cetățenii Republicii Moldova. Aici am vrut să închei.

În continuare, atrag atenția că meteorologii ne avertizează că urmează câteva zile de ploi intense, atât în Chișinău, cât și în țară. Din păcate, ați văzut cu toții că în ultimele zile au fost ravagii la modul propriu în diferite țări, iar unele orașe au avut de suferit considerabil, fiind atât atestate inundații, cât și pagube materiale de diferit nivel.

Cu regret, în mare măsură, aceste lucruri nu le vedem în diferite reportaje care sunt transmise. Nu mă refer la toți, dar cu siguranță vom vedea dacă va fi vreun pasaj pietonal sau vreo stradă inundată în Chișinău. Și se vor face reportaje de dimineață până seara. Rog toate serviciile să fie pregătite în acest sens, inclusiv ceea ce ține nemijlocit de intervenția rapidă. Iar echipele, domnului viceprimar, colegii responsabili de la direcțiile nemijlocit, să facă verificările de rigoare, să monitorizeze, să curățe rigolele, canalizările, spațiile unde se pot acumula cantități mari de apă, să identifice din timp zonele cu risc sporit și rog situația să fie ținută la control, iar intervenția, după necesitate, să fie una rapidă.

Mă adresez colegilor din Consiliul Municipal Chișinău. În scurt timp vom convoca ședința Consiliului Municipal Chișinău. Sunt foarte multe subiecte pe care trebuie să le discutăm. Unul din aceste subiecte este bugetul pentru anul 2025, despre care tot au vorbit unii. Repet, el a fost prezentat de șapte ori și, din punct de vedere politic, nu a fost aprobat. Să vedem cum vor decurge lucrurile în continuare. Cei care erau foarte deranjați de faptul că primăria nu funcționează, tot în primărie funcționează. 

Reiterez, noi nu avem datorii la salarii cum sunt la Calea Ferată. Noi nu avem situații în care întreprinderile sunt în criză. Noi nu avem situații în care cineva vinde active la modul greu și propriu pentru a face acumulări în buget și a acoperi acele găuri care se formează. Și mai mult decât atât, nu avem promisiuni pe care le-am făcut nerealizate la această etapă. 

Rog colegii, în continuare, în următoarele două săptămâni, să pregătească pe fiecare subdiviziune, și aici mă refer în primul rând la viceprimar, să aibă grijă ca raportul primăriei să fie prezentat public în scurt timp pe toate absolut domeniile, pentru că, reiterez, în Primăria Municipiului Chișinău, la ziua de astăzi, se realizează mii de proiecte mari și mici. Și proiectele pe care le-am planificat sunt toate în derulare. Ținând cont de factorul meteorologic, revenind, rog foarte mult să fie în continuare asigurate toate condițiile pentru finalizarea proiectelor inițiate, iar ceea ce vom iniția în scurt timp sau un pic mai târziu, vom discuta.

Doamna viceprimar, colegii de la Finanțe, rog în cel mai scurt timp să fie pregătit proiectul bugetului pentru anul 2026. Ca și anul trecut, ca și anii precedenți, proiectele de buget au fost pregătite întotdeauna din timp. Ele au vizat nemijlocit diferite domenii, începând cu cel de infrastructură și finalizând cu cel social. Și spun asta ferm: astăzi, astfel de proiecte nu se realizează nicăieri în Republica Moldova. Nici dintre acelea mari și complexe. Astăzi, portofoliul de proiecte finanțate de, prin diferite instrumente ale Uniunii Europene, este cel mai mare la Chișinău, cel mai complex și cel mai palpabil. Asta este ceea ce și dumneavoastră puteți vedea în teren. Astea nu sunt bani care nu pot fi raportați sau care nu pot fi văzuți.

Domnule Gurgurov, vreau să vă rog să ne spuneți succint despre activitatea Centrului Municipal de Dezvoltare a Afacerilor, pentru că această activitate a fost un pic umbrită din cauza perioadei preelectorale și perioadei electorale.

 

Petru Gurgurov: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Deci, Centrul Municipal pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului își continuă eforturile în implementarea politicii municipalității pe segmentul dezvoltării antreprenoriatului în municipiul Chișinău, a implicării tinerilor și migranților reveniți în țară, care planifică și doresc să-și lanseze propria afacere. Un accent aparte punem pe refugiații din Ucraina, care la fel vor să lanseze propriile afaceri în municipiul Chișinău.

La momentul de față operăm cu patru instrumente de bază. Avem patru programe municipale care sunt puse la dispoziția celor care vor să să-și lanseze pe calea antreprenorială. Deci, vorbim de programul municipal de ghidare, consultanță și mentorat în afaceri. Bilanțul lunii septembrie arată un număr de 275 de beneficiari ai acestui program, care au fost ghidați individual la tot ce se numește planificarea afacerii, consultanța în marketing, promovare, consultanța în selectarea modelului de afaceri, surse de finanțare, etc.

Un alt program care se bucură de o popularitate în rândul tinerilor care vor să se lanseze pe calea antreprenorială este programul municipal de educație antreprenorială. Și aici, doar, să zic așa, într-o lună și un pic, adică avem 40 de zile de implementare în ultima lună și un pic, din 26 august, avem un număr de 2700 de beneficiari ai acestui program. Atrag atenția la această cifră, deoarece această cifră arată un potențial enorm pe care îl are municipiul. Tinerii vor să învețe ce înseamnă o afacere, vor să învețe corect să planifice o afacere, de unde să finanțeze o afacere. Și ne bucură foarte mult că tinerii aleg să investească în municipiu și să-și lanseze propriile afaceri. Acest număr enorm de beneficiari au trecut mai multe sesiuni, un program amplu de pregătire antreprenorială. Aceste sesiuni au atins subiecte precum fundamentele antreprenoriatului, generarea ideilor de afaceri, validarea ideii de afacere, surse de finanțare, aspecte juridice, fiscale, taxe și impozite. Deci tinerii învață cum corect se face sau se desfășoară o afacere.

Un alt program care este pus la dispoziția tinerilor antreprenori este un program de finanțare, programul municipal "Start-up pentru tineri și migranți". Este un program care la fel oferă inclusiv și sprijin financiar pentru lansarea sau dezvoltarea propriei idei de afaceri, în valoare de 250.000 lei per proiect investițional. Doar în luna septembrie am recepționat 30 de proiecte investiționale din partea tinerilor, care au fost analizate din punct de vedere a eligibilității, viabilității și au fost pregătiți spre luarea deciziei de finanțare sau respingerea finanțării.

La capitolul infrastructură de suport în afaceri, implementăm un program de creștere accelerată în cadrul incubatorului municipal de afaceri, o platformă care este axată pe cei care vor să lanseze sau să se dezvolte o idee de afaceri pe domeniul creativ, tehnologii informaționale, pe design grafic, etc. Deci vreau să atrag atenția la o cifră de 600% creștere a cifrei de afaceri comune a rezidenților din cadrul acestui incubator de afaceri, de la 247.000 lei o cifră de afaceri comună a rezidenților la etapa în care s-au incubat în acest incubator și, pe parcursul implementării programului de creștere accelerată, au ajuns la o creștere de 600% a cifrei comune de afaceri.

O activitate aparte pe care Centrul Municipal pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului o desfășoară, vorbim aici despre activități de atragere de fonduri și cooperare internațională. Deci, vreau să atrag atenția că la momentul de față am stabilit 25 de parteneriate cu opt țări europene. La momentul de față, o valoare totală a proiectelor elaborate și depuse cu finanțare europeană reprezintă peste 70 de milioane de lei. E o cifră care reprezintă, să zic așa, un total al eforturilor echipei noastre pe atragere de fonduri din surse europene.

În data de 30 octombrie lansăm primul proiect cu finanțare de peste 1 milion de euro, care va fi finanțare directă din partea Uniunii Europene și aceste resurse vor fi îndreptate spre susținerea tinerilor antreprenori din municipiul Chișinău. Avem un proiect interesant care am l-am câștigat împreună cu partenerii din Ucraina și România. E un proiect între trei țări, Republica Moldova, Ucraina și România, prin care o să susținem cooperarea între aceste trei țări și cooperarea în special la tot ce se numește activitatea economică între antreprenorii din din aceste aceste trei țări.

În continuare depunem eforturi maxime pentru a capitaliza bugetele, deci programelor despre care am menționat. Interes din partea tinerilor și celor care lansează sau desfășoară activitate economică este și mulțumim foarte mult pentru faptul că programul "Start-up pentru tineri și migranți" a fost extins pe următorii trei ani de zile, a fost simplificat, îmbunătățit și acest lucru demonstrează statistica și rezultatele despre care am vorbit. Mulțumesc.

 

Ion Ceban: Vă mulțumesc mult. Vă rog să distribuiți această informație cât mai pe larg. Sunt lucruri despre care cu regret puțin se vorbește, dar în cadrul unei instituții municipale de acest gen se face mai multă activitate decât în cadrul unor universități, ca să nu vorbesc de alte tipuri de instituții, fără a subestima în acest context activitatea unei sau altei instituții publice.

Colegi, pentru că o să trebuiască să finalizăm cel târziu la fără 15 12, am să rog doamna Tăbăcar foarte succint să ne spună despre pregătirile pentru hramul orașului, iar colegii, doamna Olaru, partea de sănătate, domnul Pavaloi, domnul Ciornîi și alții să ne transmită rapoartele în scris și rog colegii de la poliție și de la situații excepționale foarte succint să ne spună situația pe moment.

 

Alina Tăbăcari: Bună ziua, domnule primar, stimați colegi. Tradițional, așa cum se cuvine, pe data de 14 octombrie celebrăm hramul orașului și vom avea un program amplu care este prezentat pe pagina primăriei și a Direcției Cultură. Începând cu ora 8:00 va avea loc liturghia de hram la Catedrala Mitropolitană Nașterea Domnului, după care vom avea un program începând cu ora 10:00 în fața catedralei, în scuarul catedralei, și respectiv toată ziua vom avea activități artistice în Piața Marii Adunări Naționale. Seara va fi încheiată împreună cu Orchestra Fraților Advahov, Lupii lui Călancea și Epic Simfonic împreună cu Dumitru Cîrciumaru, ceea ce a fost de fapt și la Tesla Fest Chișinău în a doua zi și a avut un, a fost un program de succes. Îl vom repeta la fel în data de 14 octombrie. Tradițional, așa cum se cuvine, meșteri, vom avea Târgul meșterilor populari, Târgul producătorilor autohtoni și zona food, care va începe de la strada Pușkin până la Vasile Alecsandri.

 

Ion Ceban: Mersi foarte mult. Rog împreună cu colegii de la presă să distribuiți cât mai pe larg, inclusiv prin instrumentele pe care le avem, informația respectivă, ca oamenii să cunoască ce, unde, cum, când va avea loc. Colegii de la Poliție și de la Situații Excepționale.

 

Igor Grițac: Domnule primar, stimați colegi, bună ziua. Pe parcursul perioadei 28 septembrie - 5 octombrie, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 1257 de apeluri de urgență 112, dintre care 611 pe timp de zi și 646 pe timp de noapte. La fel, la capitolul stării infracționale în municipiul Chișinău, în perioada de raport, au fost săvârșite 97 de infracțiuni, dintre care 59 au fost descoperite pe urme fierbinți.

Totodată, au fost stabilite și reținute 29 de persoane aflate în urmărire penală. La capitolul practicii contravenționale, de către angajații poliției capitalei au fost întocmite 938 de procese verbale cu privire la contravenții pe diferite articole. La fel, în perioada de raport, în municipiul Chișinău, a fost asigurată ordinea și securitatea publică la 21 de evenimente, dintre care 18 cultural-distractive, două sportive și o vizită oficială.

Totodată, în perioada de raport, au fost desfășurate 95 de măsuri de prevenire pe teritoriul municipiului Chișinău, atenția sporită fiind atrasă contracarării furturilor din casele de locuit, apartamente, automobile, buzunare, combaterea jafurilor, precum și a huliganismelor. La capitolul practicii de activitate, accidente rutiere, pe parcursul săptămânii au fost înregistrate 363 de apeluri, dintre care 275 de apeluri au fost calificate ca accidente rutiere.

Din 25 de accidente au fost calificate ca cu consecințe ușoare, în urma cărora persoane decedate nu avem. La fel, 26 de persoane s-au ales cu diverse vătămări corporale, 250 dintre ele fiind calificate ca accidente cu pagubă materială. Pe scurt, raportul e finisat.

 

Oleg Melnic: Mulțumesc mult. Bună ziua. Perioada vizată avem înregistrat 82 de intervenții, dintre care șapte incendii. Pe parcursul săptămânii am avut două incendii de proporții, ambele incendii au avut loc în sectorul Botanica, Muncești 801 și Muncești 799. Cu părere de rău, în urma incendiului, o persoană s-a pierdut viața.

În continuare se întreprind măsuri de instruire în instituțiile de învățământ. Pe parcursul săptămânii au fost instruiți 11 instituții de învățământ, respectiv 2900 de copii și 190 de cadre didactice. În comun cu reprezentanții de la Apă Canal se verifică sursele de apă, hidranții de incendiu din sectoare. Raportul e finisat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Rog o atenție sporită campaniei de plantare. Domnule viceprimar, așa cum m-ați informat, urmează 2500 de arbori și arbuști plantați în această perioadă. Rog să fie mobilizată toată lumea și, după posibilitate, să implicăm și locuitorii municipiului Chișinău în această activitate frumoasă.

Vreau să vă zic că ieri a finalizat un campionat european la futsal și toată lumea v-a transmis prin intermediul nostru, cei care am fost prezenți acolo, mulțumiri pentru faptul cum arată orașul, îngrijit, curat și, cum au spus ei, european.

Vă mulțumesc la toată lumea. Încă o dată, pe această cale, rog maximă atenție în ceea ce ține nemijlocit de aspectele de salubrizare, aspectele de intervenții după necesitate în caz de ploi și proiectele care sunt în derulare. Mulțumesc foarte mult. Vă rog întrebările pe care le vom lua să începem să ne încadrăm în maximum 12-15 minute. Vă mulțumesc mult.

 

Jurnalistă: Bună ziua, Diana Ambrust, reporter Pro TV Chișinău. Vă rog să o precizare referitor la convocarea ședinței Consiliului Municipal Chișinău. Ați menționat că în curând, când anume mai în curând?

 

Ion Ceban: Veți fi anunțați public. Urmează să discutăm asta și cu fracțiunile, să vedem disponibilitatea, pentru că să convocăm ședința de dragul convocării ședinței și elementelor de show în ședință, nu știu dacă este nevoie. Avem nevoie de ședință care să fie examinat bugetul și multe altele.

 

Jurnalistă: Cum se explică concedierile în lanț după alegerile parlamentare care au avut loc? Cunoaștem despre cinci, dar patru angajați ai primăriei.

 

Ion Ceban: Eu cred că am fost suficient de explicit la începutul acestei ședințe în această privință.

 

Jurnalistă: Urmează și alte concedieri?

 

Ion Ceban: Ce va urma, vom anunța public despre acest lucru, dacă va urma ceva.

 

Jurnalistă: Va fi anunțat concurs pentru funcția de șef al Întreprinderii Municipale Regia Autosalubritate și Direcția Sănătate?

 

Ion Ceban: O să fiți anunțați în această privință.

 

Jurnalistă: Totodată, aș vrea, vă rog, să ne spuneți la ce etapă se află proiectul de reabilitare a caldarâmului de pe strada 31 August, dacă experții și specialiștii au găsit o soluție pentru evacuarea apelor pluviale.

 

Ilie Ceban: Încă este la etapa de proiectare a evacuării apei pluviale. Nu avem o soluție finală. Vă vom informa neapărat.

 

Jurnalistă: Totodată, așa cum au fost încheiate lucrările de pe podul Mihai Viteazul, când putem să ne așteptăm să înceapă lucrările pe podul de pe strada Ismail?

 

Ion Ceban: Mă bucur că nu avem la un capitol cel puțin întrebări. Vom anunța public despre toate activitățile primăriei în această privință.

 

Jurnalistă: Totodată, o întrebare către dumneavoastră, domnule Ceban, și viceprimarul Olga Ursu, dacă o să vă păstrați funcțiile pe care le aveți sau o să optați pentru un mandat de deputat.

 

Ion Ceban: Toate deciziile politice vor fi anunțate atunci când ele vor fi luate. De doamna Cutasevici de ce nu întrebați? 

 

Jurnalistă: Doamna Cutasevici…?

 

Ion Ceban: Tot atunci.

 

Jurnalistă: Domnule Ceban, Olga Sîrbu, TVR Moldova. Voiam să vă întreb cum comentați rezultatul alegerilor. Este unul așteptat sau puteți lua, ați putut lua mai multe mandate? Unde a fost scăparea?

 

Ion Ceban: Întotdeauna rezultatul alegerilor reflectă voința cetățenilor, iar aceasta trebuie respectată, așa cum am menționat în prima zi, imediat după rezultatul acestor alegeri.

 

Jurnalistă: Totuși, nu ne-ați răspuns dacă mergeți în parlament sau rămâneți la primărie.

 

Ion Ceban: Mie mi se pare că am încercat să răspund la această întrebare. Orice decizie politică va fi anunțată la momentul potrivit.

 

Jurnalistă: Când va fi momentul potrivit?

 

Ion Ceban: Când va fi anunțat.

 

Jurnalistă: Mersi.

 

Ion Ceban: Alte întrebări?

 

Jurnalistă: Bună ziua, Dorina Malcoci pentru NewsMaker. Domnule Ceban, să ne spuneți de ce credeți că ați obținut un rezultat modest în Chișinău la alegerile parlamentare?

 

Ion Ceban: Eu cred că un rezultat care reflectă o formațiune absolut nouă pe scena politică, care nu are în formula în care este creată nici măcar șase luni de zile, în comparație cu partide care se perindă 20 de ani de zile pe scena politică, poate fi calificat diferit. Dar este un rezultat bun și noi le mulțumim cetățenilor pentru încredere și o să încercăm să facem față acelor așteptări pe care le au ei.

 

Jurnalistă: Unii experți spun că unul dintre motive ar fi că locuitorii capitalei nu au crezut că sunteți pro-european, inclusiv din cauza unor parteneri de bloc electoral. Cum comentați aceste afirmații?

 

Ion Ceban: În primul rând, activitatea mea se concentrează, împreună cu colegii mei, în ceea ce ține de gestionarea nemijlocită a treburilor orașului. Eu sper că aici cetățenii nu au foarte multe întrebări. Iar activitățile politice sunt diferite, alegerile parlamentare sunt diferite de cele locale, preferințele cetățenilor sunt la fel diferite. Am spus, a fost o campanie foarte agresivă. Urmează să vedem cine și ce face mai departe. Reiterez, carnea de tun nu va fi, tancuri nu vor fi, război aici nu va fi, dar facturile vor veni, salariile urmează să vedem care vor fi, pensiile urmează să vedem care vor fi, iar atunci vom vedea care sunt aprecierile cetățenilor în această privință.

 

Jurnalistă: Credeți că dacă MAN ar fi participat singur la alegeri, ar fi obținut mai multe mandate în parlament?

 

Ion Ceban: Eu vreau ca aceste întrebări, dacă doriți, să le puneți experților. Alegerile s-au finalizat, cred că în acest context și subiectele date sunt epuizate, cel puțin. Noi vom face analiză, vom face deducțiile politice și vom anunța public cum urmează să continuăm activitățile.

 

Jurnalistă: Mulțumesc.

 

Ion Ceban: Și eu vă mulțumesc foarte mult. Alte întrebări? Dacă nu sunt, atunci vă spun mulțumesc și o zi frumoasă în continuare și cât mai mult spor la muncă.


Distribuie