(Transcriere) Ședința primăriei din 24 noiembrie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Raport cu privire la rezultatele activității subdiviziunilor din sectorul Buiucani pe domeniile de infrastructură, educație, protecție socială, drepturile copilului etc.
Raportori: Vasile Moroi, pretorul sectorului Buiucani, șefii subdiviziunilor de profil din sector
2. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
3. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
4. Informație cu privire la pregătirea gospodăriei locativ-comunale către sezonul rece.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
5. Raport cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
6. Informație cu privire la desfășurarea campaniilor de salubrizare de toamnă și de plantare a arborilor pe teritoriul orașului.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
7. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție a mun. Chișinău
8. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: În primul rând, din entitatea, vreau să adresez sincere felicitări doamnei Boțan. Sănătate, mulți ani înainte și să vă păzească Dumnezeu, pe dumneavoastră și să facem în continuare lucrurile să se întâmple în municipiul Chișinău, indiferent de catedra pe care o gestionăm.
Vă mulțumesc din suflet. Dragi colegi, precum ziceam, astăzi suntem în sectorul Buiucani, iar următorul sector în care vom avea această discuție vor fi sectorul Centru. Așa cum am convenit cu dumneavoastră, fiecare responsabil pe fiecare domeniu separat din sectoarele capitalei să raporteze situația personală la zi despre proiecte, despre solicitările oamenilor și acele planuri pe care le avem pentru viitor. Aș vrea foarte scurt să trecem peste fiecare subiect important.
Tot mai mult în spațiul public sunt aceste discuții vizavi de parcările și parcajele în municipiul Chișinău. Colegii, împreună cu domnul viceprimar și direcțiile responsabile, consilierii, așa cum am solicitat anterior, au elaborat acel proiect de lege cu privire la organizarea și funcționarea parcărilor și parcajelor auto. Acesta urmează să fie înregistrat săptămâna curentă.
Proiectul va fi propus în Parlament, pentru că noi considerăm că acest segment trebuie să fie reglementat de lege, astfel încât să fie stabilit, de o parte, statutul, cadrul juridic, principiile, misiunea, atribuțiile, drepturile, obligațiile, modul de organizare, amenajarea, funcționarea, administrarea și utilizarea parcărilor și parcajelor auto pe teritoriul Republicii Moldova, nu doar în municipiul Chișinău, nu doar în capitală. Și, așa cum spuneam, actualmente nu există, spre mare regret, reglementări foarte clare, legale, cine și de ce răspunde.
Pe teritoriul municipiului Chișinău, Primăria a amenajat mii de locuri de parcare, dar nu este clar în ce mod pot acestea funcționa cu plată, ca exact așa cum sunt așteptările pentru statele membre ale Uniunii Europene. Cine gestionează acest proces cap-coadă, de la instalarea mecanismelor de plată, stabilirea plăților, cine o face, modalitățile de plată, încasarea banilor și unde merg acești bani? Cine aplică amenzi în caz de încălcări și multe altele.
Scopul legii este unul foarte simplu: unu, gestionarea eficientă a spațiului urban; doi, ameliorarea fluxului rutier; trei, promovarea transportului public și alternativ; patru, asigurarea unui sistem transparent și echitabil de plată pentru utilizarea parcărilor publice și private. Așa cum ziceam, la această etapă, prevederi foarte clare în această privință nu există.
Iar atunci când cineva ne învinuiește că primăria nu face ceva, noi, aici în municipiul Chișinău, cum spuneam, am realizat foarte multe activități de organizare a acestor parcări, practic pe lângă fiecare proiect nou pe care îl avem în gestiune sau care a fost implementat. Pe lângă zonele de agrement, parcuri, spații verzi de orice tip, de-a lungul străzilor, toate aceste lucruri au fost făcute la etapele respective sau sunt în proces.
La fel, sunt foarte multe parcări și parcaje acolo unde până acum n-au existat. Nu voi intra în detalii. Noi am discutat care sunt prioritățile și pentru anul următor. Dar, este foarte important ca împreună, în acest context, soluția să fie pentru întreg teritoriul Republicii Moldova și alte opțiuni decât reglementarea foarte clară prin norma legislativă nu o vedem la această etapă. Sperăm ca acea deschidere despre care a vorbit domnul prim-ministru, atât în perioada de consultări, cât și nemijlocit în plenul Parlamentului, să fie una sinceră și să putem identifica aceste soluții prin adoptarea acelor acte legislative care sunt necesare sau normative, pentru ca acest subiect să se miște cu pași mult mai rapizi.
Acum, foarte succint, referitor la Hotelul Național. Responsabilii din Pretura sectorului Centru au muncit săptămâna trecută, noi am discutat aseară, ieri noaptea târziu. S-a intervenit la blocarea acceselor la această clădire abandonată. Au fost sudate și blocate mai multe intrări, iar săptămâna curentă continuă aceste lucrări. Au fost montate gratii metalice și se lucrează la instalarea a 24 de camere de monitorizare video. Care am fost informat că au fost oferite gratuit de compania Q-Group, în cadrul proiectului "Orașul meu protejat". Vreau, pe această cale, în numele tuturor, să le mulțumesc pentru suport și implicare și încurajăm astfel de inițiative, oriunde ar fi ele, legate de spațiile publice și de protejarea acestora.
Sper că săptămâna curentă vor fi finalizate toate lucrările planificate, iar după instalarea acestor la video monitorizare să fie transmis colegilor de la poliție subiectul în detaliu. Aici vreau doar să menționez că aceste intervenții nu reprezintă o atribuție directă a administrației publice locale.
În linii mari, așa cum am vorbit nu o dată, este vorba despre atribuția, în primul rând, a proprietarului clădirii. Dar, ținând cont că ani de zile toți au făcut în această privință multă politică, la acest subiect, la alte subiecte conexe. Primăria Chișinău, așa cum am convenit noi cu dumneavoastră, și-a asumat prin intermediul preturii și a altor subdiviziuni să acționeze în scopul protejării cetățenilor și prevenirii oricăror riscuri în această privință.
La fel, este foarte important ca reprezentanții Guvernului, prin instituțiile pe care le dețin, să instaleze și un punct a pazei de stat în acel perimetru, deoarece cunoaștem că pot apărea diferite situații și vandalizări în instanță finală. Și când vorbim despre acest edificiu, nu doar aici există problema, există problema și cu multe alte clădiri care sunt abandonate. O să rog ca în scurt timp toate acestea să fie prezentate public, ca oamenii să cunoască, inclusiv proprietatea cui este nemijlocit.
Iar în ceea ce privește în general clădirile abandonate pe teritoriul Chișinăului, dar și în întreaga țară, la fel, vom depune un proiect de lege în Parlament care urmează să reglementeze aceste subiecte din punct de vedere legal, după experiența altor state. Proprietarii clădirilor, repet, se fac responsabili de imobilele asupra cărora dețin dreptul de proprietate pe toată durata de existență a construcțiilor, conform legislației pe întreaga fază de existență a construcției. De la recepția obiectivului până la desființare, se instituie proceduri de urmărire a comportării în exploatare prin diferite acțiuni.
Controlul privind comportarea construcțiilor în exploatare, intervențiile în timp la construcțiile existente, precum și documentarea stării tehnice și a parametrilor de exploatare a construcțiilor este pus în sarcina Inspectoratului Național de Supraveghere Tehnică. În legislație nu se prevăd expres acțiuni pe care ar putea să le întreprindă autoritățile pentru a îndeplini în locul proprietarilor lucrările de menținere a clădirilor în stare de siguranță, nici modalitatea de recuperare a cheltuielilor efectuate în acest scop. La fel, există lacune legislative în reglementarea situației construcțiilor abandonate, dar și a celor care nu se întrețin calitativ și nu sunt abandonate.
Iar dacă este să vorbim pe final, Parlamentul ar trebui să adopte acea legislație privind siguranța fondului construit, prin care să asigure tot procesul cap-coadă, cum ziceam, de la control până la deprivatizare în caz de neasigurare a exploatării clădirilor fără pericole și asta urmează să fie propus. Colegii viceprimari, am să rog să instituim un grup de lucru și în termen de maximum trei săptămâni de zile, până la finalul anului, ca acest proiect să ajungă în Parlament în stadiul inițial. Iar acele dezbateri, dacă vor fi necesare, pot fi făcute și pe parcurs. Este important ca acest proces să fie lansat.
La fel, am văzut în săptămâna trecută un fel de agitație din partea unor din conducerea de vârf cu privire la problema răspândirii și consumului de droguri. Am văzut că miercuri ceva se va întâmpla chiar și în ședința Comisiei de Securitate. Nu știu dacă urmează să fie comasate subiecte legate de traficul și contrabanda de armament. Cred că sunt subiecte distincte care merită atenție sporită, fiecare în particular. Dar urmează să vedem cu ce vor mai veni în această privință.
Singurul mesaj pe care l-am transmis săptămâna trecută și nu înțeleg de ce atâta agitație a fost în acest sens, este ca eforturile să fie unite absolut a tuturor, atât la nivel local, cât și la nivel central, pe fiecare subdiviziune în particular. Doar că săptămâna curentă, din câte înțeleg, domnul Pavaloi, ați primit o scrisoare unde se spune că profesorii, directorii de școli, atenție, au fost sesizați despre consumul sau distribuirea substanțelor narcotice, cei care au fost, să atenționeze imediat organele de drept.
Nu știu dacă profesorii sau directorii nu comunică, dar cred că trebuie să facem în această privință acțiuni mult mai complexe și nu cred că este cazul ca să pasăm responsabilitatea dintr-o parte în alta. Nu cred că directorii și profesorii trebuie să prindă contrabanda pe la frontieră și nu cred că directorii și profesorii trebuie să caute prin curțile blocurilor de locuit acele găselnițe în care sunt ascunse substanțele narcotice. Și foarte mult îmi doresc ca săptămâna viitoare, așa cum am convenit noi cu dumneavoastră, să fie finalizat acest plan pe care ni l-am propus împreună cu colegii, în cadrul deciziilor pe care le-am luat la Comisii de Situații Excepționale. Și haideți fiecare pe domeniul său, pe fiecare nivel de competență, să își facă munca instituțiile responsabile și să nu mai pasăm aceste responsabilități de la unul la altul. Politica e politică, dar aici este vorba în continuare de sănătatea, securitatea copiilor și a tinerilor.
Colegi, astăzi, începând cu ora 10, urmează să fie continuarea ședinței Consiliului Municipal Chișinău și foarte mult sper ca toți consilierii să înțeleagă că, iarăși, nu este loc de politică atunci când este vorba despre salarii sau despre premii pentru instituțiile municipale, pentru instituțiile din subordine, pentru profesori, pentru multe alte categorii de profesioniști. Și aici mă refer la acel proiect de decizie care a fost propus cu operarea acelor modificări la bugetul respectiv, ținând cont de bugetul și modificările propuse în Parlament și în Guvern.
Este vorba despre ajustarea indicatorilor bugetari ai municipiului Chișinău, astfel ca să fie asigurată finanțarea completă a cheltuielilor obligatorii. Doamna Pșenițchi, dacă o să puteți foarte succint să faceți referință în acest sens, pentru că din câte am înțeles și din câte am văzut, cel puțin în plenul Consiliului Municipal Chișinău, nu prea vi s-a acordat acest drept și posibilitate, fiind foarte grav manipulată opinia publică referitor la ceea ce urmează să se întâmple. De asta am să vă rog foarte simplu să ne spuneți detalii în această privință.
Iar ceea ce a propus executivul este ajustarea indicatorilor bugetari pentru adoptarea la actele aprobate la nivel central, pentru acoperirea cheltuielilor obligatorii, cum ar fi salariile angajaților din instituțiile menționate mai sus, inclusiv plata primelor anuale, consumul de energie electrică și termică, indemnizațiile și compensațiile pentru absolvenți, pentru finanțarea proiectelor din surse externe. Și majorările în această privință sunt estimate la 487 de milioane de lei. Iar, repet, toate manipulările consilierilor sunt în linii mari pentru a devia subiectul, dar nu pentru a vota aceste lucruri.
Și ultimul subiect la care am vrut să fac referință: se apropie sărbătorile de iarnă. În Piața Marii Adunări Naționale, Primăria amenajează tradițional Târgul de Crăciun, care an de an devine acea locație atractivă pentru chișinăuieni și pentru oaspeții capitalei. Iar pe data de 5 decembrie, așteptăm toată lumea la lansarea Târgului de Crăciun și, sigur, la inaugurarea principalului pom de Crăciun din Republica Moldova. Evenimentul pentru cei mici, care așteaptă acest lucru cu nerăbdare, urmează să înceapă la ora 16:00, iar în toate sectoarele, așa cum am convenit cu dumneavoastră, sunt amenajate acele locații pentru târguri, pomul de Crăciun și unde la fel vor fi organizate mai multe evenimente.
Această perioadă este una extrem de frumoasă, una caldă, plină de energie, de magie și haideți să o petrecem împreună, așa cum o facem an de an. Iar cât privește programul pentru fiecare zi, urmează, începând cu ziua de mâine, să fie făcut public și distribuit, inclusiv pe teritoriul municipiului Chișinău. Colegii din sectorul Buiucani, rog, așa cum am convenit, să ne prezentați rapoartele dumneavoastră.
Vasile Moroi: Stimate domnule Primar General, stimați colegi, bună ziua. În continuare voi prezenta raportul de activitate a preturii sectorului Buiucani și voi trece succint prin principalele proiecte de infrastructură, intervenții în spațiile publice și diverse alte acțiuni executate de pretură în acest în acest timp.
Voi începe cu proiectele de infrastructură urbană și anume cu renovarea rondurilor de la intersecția străzilor magistrale. În sectorul Buiucani avem două intersecții mari cu sens giratoriu, una la intersecția dintre bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt și străzile Calea Ieșilor și Ion Creangă și a doua cea de la Piața Unirii Principatelor, care cuprinde strada Ion Creangă, strada Alba Iulia și Constituției.
Pretura a intervenit punctual asupra acestor intersecții, unde am lucrat, unde am realizat lucrări de renovare peisagistică a rondurilor. Deși aceste zone au un rol preponderent de organizare a traficului și nu permit intervenții majore, le-am redat un nou aspect mai îngrijit și modern, prin plantarea de plante decorative și amenajarea spațiilor verzi.
În perioada de raportare, pretura sectorului Buiucani, în colaborare cu structurile municipale, a fost implicată la implementarea unor proiecte majore de reparație a arterilor rutiere din sector, inițiate de primăria municipiului Chișinău. Astfel, în sectorul Buiucani au fost asfaltate integral străzile Liviu Deleanu, Nicolae Costin, strada Constantin Stere, Alba Iulia și strada Calea Ieșilor.
Un capitol important al activității preturii îl constituie modernizarea infrastructurii pietonale, trotuarele. Lucrările au inclus reparația și extinderea trotuarelor, amenajarea acceselor pietonale, instalarea și reabilitarea sistemului de iluminat public, reabilitarea zonelor verzi din aliniamente, montarea sistemelor de irigare, dar și dotarea cu mobilier urban, acolo unde situația a permis.
Lucrările au fost monitorizate zilnic de responsabilii din cadrul preturii, au fost și vizite periodice în șantiere ale primarului general și echipei. Toate intervențiile s-au realizat conform standardelor tehnice, fără abateri și în termenele stabilite. Astfel, în perioada de raportare, am reabilitat trotuare de pe nouă străzi sau zone de străzi, după cum urmează: integral strada Calea Ieșilor, Nicolae Costin, Onisifor Ghibu, strada Alba Iulia, Paris, strada Ion Creangă 45/1, Stradela Călărași, Stradela Cornului 3, Pelivan 15 și în toate aceste zone amenajate au fost amenajate 104 locuri de parcare.
Un alt subiect la fel de important al activității noastre îl reprezintă reparația curților de bloc. Intervențiile au vizat atât funcționalitatea, cât și confortul locatarilor. În acest sens, sunt să menționez faptul că am avut consultări repetate cu colegii din structurile municipale și din primărie, cât și cu locatarii practic în fiecare curte. Am organizat ședințe directe în teritoriu, am discutat soluțiile propuse și am ținut cont de doleanțele oamenilor înainte de a definitiva proiectele.
În total, în această perioadă, au fost reabilitate nouă curți, unde au fost reparate accesele, trotuarele interioare, zonele pentru uscat rufele. Au fost amenajate locuri de parcare, în total 233 de locuri de parcare, reabilitarea spațiilor verzi, modernizate rețelele de iluminat public și instalat mobilier urban. În unele cazuri, am realizat și lucrări de reabilitare a terenurilor de joacă sau instalarea sistemului de monitorizare video, acolo unde situația o impunea.
În următoarea categorie de intervenție vorbim despre Parcul La Izvor, care rămâne unul dintre cele mai principale și importante puncte de atracție din sectorul Buiucani. După reabilitarea capitală a parcului, realizată de Primăria Municipiului Chișinău, pretura a continuat să dezvolte infrastructura zonei de agrement. În acest sens, aici a fost instalat mobilier dedicat zonei de plajă, umbrele, șezlonguri, au fost montate noi leagăne, au fost extinse zonele de odihnă și amenajată o faleză pietonală. Toate aceste intervenții vin în completarea complexelor sportive, locurilor de joacă și infrastructurii deja existente. Scopul nostru este ca acest parc, Parcul La Izvor, să devină o zonă de recreere modernă, complet echipată și accesibilă pentru toate vârstele.
Vreau să atrag atenția asupra faptului că îngrijirea și extinderea spațiilor verzi a însoțit toate proiectele de infrastructură ale preturii sectorului Buiucani. La fiecare trotuar reabilitat, fiecare curte modernizată, au fost plantați arbori mari cu balot și arbuști. Am amenajat ronduri florale în colaborare cu serviciile municipale. Toate plantările au fost realizate împreună cu colegii din direcțiile municipale, consilieri municipali. În majoritatea cazurilor a participat și conducerea Primăriei Municipiului Chișinău. În total au fost plantați peste 1000 de arbori de-a lungul străzilor și în curți, cât și în scuarul Catedralei Mitropolitane.
În domeniul cultural, pretura organizează anual un program amplu de activități în baza planului aprobat de Primăria Municipiului Chișinău. Promovăm tradițiile locale, susținem formațiunile artistice ale sectorului și oferim spațiu artiștilor și meșterilor locali. Un moment remarcabil al acestui an a fost participarea ansamblului model Hora-Horița la Festivalul Internațional de Folclor, Festidans du Monde din Franța, reprezentând Primăria Municipiului Chișinău și Pretura sectorului Buiucani la un eveniment cultural internațional de prestigiu. Această participare este o recunoaștere internațională a valorii culturale a sectorului nostru și un motiv de mândrie pentru întreg municipiul Chișinău.
Pe partea socială, pretura are o colaborare stabilă cu 11 asociații obștești a persoanelor cu dizabilități, veterani, persoane în etate și alte categorii vulnerabile. Anual oferim circa 700 de colete alimentare și de igienă în cadrul acțiunilor dedicate lor cu prilejul unor zile internaționale sau comemorative. Totodată, în strânsă colaborare cu Direcția Educație, Tineret și Sport, sectorul Buiucani și Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului Buiucani, organizăm evenimente pentru copii și familii, spectacole de teatru, activități distractive, programe educative în perioada vacanței de vară, precum și campaniile de oferire a cadourilor de Crăciun și Ziua Copilului. În medie, distribuim anual circa 1000 de cadouri pentru cei mici. În acest an am acceptat cu drag o solicitare de la un liceu din capitală de a organiza pentru elevii lor o zi a ușilor deschise în cadrul preturii sectorului Buiucani. În cadrul acestei vizite, elevii au fost foarte atractivi, au pus întrebări bine gândite și s-au interesat despre gestionarea problemelor în oraș.
Pretura Buiucani acordă o atenție deosebită dezvoltării comerțului local și promovării micilor producători autohtoni. Anual organizăm peste 1000 de târguri, festivaluri, iarmaroace, fie de sine stătător când e vorba despre cele tradiționale organizate de municipalitate, fie în colaborare cu ONG-uri și asociații precum Cămara Fest, Eco Local, Yardsale sau târgurile apicole. Pe parcursul unui an, eliberăm aproximativ 3000 de permise de comerț, ceea ce generează venituri la bugetul municipal și susține direct peste 500 de producători din întreaga țară.
Având în vedere că suntem în prag de iarnă, la capitolul pregătirii pentru sezonul rece, vă pot confirma că fondul locativ din sector și cel instituțional municipal este integral conectat la agentul termic. În context, colaborăm constant cu toate serviciile municipale, cum ar fi Întreprinderea Municipală Prestări Servicii Locative Buiucani, întreprinderile municipale de gestionare a fondului locativ numărul 13, 14, 15, 16, Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi de sector, Întreprinderea Municipală Regia Auto Salubritate, Întreprinderea Municipală Regia Exdrupo și în plus, suntem pregătiți să contractăm tehnică specializată suplimentară dacă situația va impune acest lucru.
Spre final de raport vreau să atrag atenția domniilor voastre asupra a două proiecte importante din sectorul Buiucani. Primul, finalizat săptămâna trecută, este cel de pe strada Nicolae Costin. Acolo am redus strada la standarde normale, așa cum oamenii așteptau zeci de ani. Trotuarele sunt reabilitate, accesele către curți și zonele pietonale amenajate, trecerile pietonale supraînălțate. Sunt finalizate, iar marcajul rutier va fi aplicat imediat ce va permite timpul. Două stații de așteptare din zona policlinicii, din zona Asociației Medicale Teritoriale Buiucani și a grădiniței, vor avea pavilioane noi în cel mai scurt timp, vor fi montate. Iar pentru anul viitor pregătim amenajarea spațiului verde și plantarea de copaci.
Și al doilea proiect în derulare în sectorul Buiucani, din strada Paris, este o zonă unde nu s-a intervenit aproape de 40 de ani. Aici vorbim de curțile de bloc din strada Paris 40, unde deja au fost asfaltate trotuarele intra-bloc, accesele către casa scării, tot carosabilul reabilitat integral, parcarea de curte și lucrările continuă la curțile de bloc tot din Paris 38/1, 38/2, 38/3, unde la fel deja sunt trotuarele și accesele în casa scării sunt asfaltate. În cel mai scurt timp va fi asfaltat și accesul între aceste curți și vreau să menționez că aceasta este o curte comună la toate aceste blocuri. Aici în comun cu serviciile municipale, în comun cu întreprinderea municipală Lumteh, a fost schimbat integral iluminatul din curte, au fost montate felinare noi, cu în comun cu spațiile verzi am fost defrișați copacii care prezentau pericol, au fost curățați copacii. Cred că în cel mai scurt timp o să finalizăm și această curte.
Acesta a fost pe scurt, domnule primar, stimați colegi, proiectele la care am prezentat succint. Dacă sunt întrebări, sunt gata să le răspund.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule pretor. Doamna director, Iașan.
Liliana Iașan: Stimate domnule primar general, domnule viceprimar, domnule pretor, colegi. Revin la atenția dumneavoastră cu raportul săptămânal pe perioada care s-a desfășurat 17-21 noiembrie. Vreau să menționez din start că activitatea în asistența medicală în Asociația Medicală Teritorială Buiucani reprezintă activitatea medicilor la primire. Astfel, în această perioadă am înregistrat 11.520 de vizite. Din totalul de vizite, 5.568 constituie asistență medicală primară, 1.233 de vizite am avut pentru copii. Medicina specializată de ambulatoriu, specialiștii 5.952. Am avut 21 de solicitări la domiciliu și 154 de urgențe. Am făcut la toate față.
Deoarece suntem în perioada de raportare a infecțiilor respiratorii acute, vreau să menționez că în această perioadă am înregistrat 80 de infecții respiratorii acute, jumătate fiind la copii, și două pneumonii, dintre care una la copii. Cifrele arată totuși că copiii sunt distinși și expuși la infecții virale respiratorii acute. De aceea, în perioada de aproape finisare a campaniei de vaccinare, vreau să atenționez populația că vaccinarea este un moment extrem de important într-o acoperire a acestor infecții. De fapt, noi am asimilat total tot vaccinul de la Centrul de Sănătate Publică, 13.380 de doze, 12.556 le-am și realizat. Asta constituind un procent de vaccinare 93,8. OMS-ul cere 95. Noi o să executăm 95 de procente, iar lucrătorii medicali din Asociația Medicală Teritorială Buiucani sunt vaccinați în 97 de procente, cu excepția celor care au avut viroze acute.
Evenimentele importante care s-au derulat în această perioadă, de fapt, vreau să menționez că noi avem două direcții foarte importante într-o dezvoltare instituțională. Acestea fiind educația medicală continuă pe care noi suntem obligați să o facem și o facem și vreau să menționez că în această perioadă, pe data de 18 noiembrie 2025, noi am participat la un studiu academic împreună cu alți colegi, se numește un studiu de cohortă și anume identificarea barierelor și factorilor favorizanți ai vaccinării antigripale. Ori altfel fiind spus, răspunsul la vaccinare și pregătirea pentru următorul tip de vaccin.
Pentru data de 20, am fost plăcut surprinși că am fost identificați de către Casmed și Homecare, de comun cu Crucea Roșie, într-o participare la forumul pacienților, ca parte componentă, de fapt, a proiectului "Echitate în Sănătate". Ce este aceasta? Sunt structuri internaționale care studiază activitatea instituțiilor medicale într-o promovare și educarea pacientului. Astfel, noi am fost prezenți aici cu modalitatea noastră de feedback a pacienților în sector. Pe ușile tuturor medicilor în sectorul nostru se află un QR cod unde pacienții au posibilitatea să-și exprime atât feedback-ul după consultație, cât și unele propuneri pentru pacienții care sunt mai discreți, să zic eu. Astfel, fiind asta parte componentă a programului de acoperire universală cu servicii de sănătate și accesibilitate la aceste servicii, acest proiect se desfășoară în comun cu Banca Mondială, susținută de către Guvernul Elveției.
Pe data de 10 noiembrie, continuă programul de instruire a medicilor de familie și asistenților medicali, în identificarea și gestionarea, cât și referirea cazurilor de sănătate mintală, prin organizarea, prin utilizarea ghidului Organizației Mondiale a Sănătății. Menționez că acest proiect și evaluare se finisează pe data de 17 decembrie. După cum ziceam, o altă, un alt curent important de dezvoltare sau direcție de dezvoltare este, de fapt, educația pacientului. De aceea menționez că la noi în Asociația Medicală Teritorială Buiucani există Școala Pacientului Cronic, dar și Școala Mamei și a Copilului, unde pacienții au posibilitatea de a fi atât instruiți, cât și atunci când se întâlnesc pentru prima dată cu boala, ca să fie instruiți cum să se comporte cu ea.
Pe 17 noiembrie a fost Ziua Mondială a Prematurității și anume simbolistica acestei zile mondiale este prevenirea împreună a prematurității. Astfel am derulat o serie de activități dedicate prevenirii prematurității în acest context, pentru a sprijini și a reduce riscul de nașteri premature, dar și de fapt susținerea și educația acestor familii care se întâlnesc cu aceste nevoi, recunoașterea factorilor de risc, consolidarea colaborării între medicii de familie și medicii specialiști obstetricieni-ginecologi și îmbunătățirea îngrijirii acestor copii, cât și consolidarea familiilor acestora.
Un alt eveniment, 20 noiembrie, este Ziua Mondială a Drepturilor Copilului, ori noi cunoaștem că dreptul constituțional al fiecăruia din noi este dreptul la sănătate. Astfel, în acest context, instituția noastră a organizat o serie de întâlniri cu mamele din comunitate cu scop de informare, dialog și sprijin și în cadrul acestei discuții a fost abordat un subiect esențial, protejarea copilului, dar și accesul la servicii speciale. Și îndeosebi menționez aici vaccinarea împotriva HPV. Cunoaștem că este o metodă extrem de importantă care de acum are câțiva ani și noi vaccinăm fetițele începând cu 10 anișori. Astfel, mamele sunt cele care au responsabilitate față de sănătatea viitoarelor mame și aceste activități sunt extrem de utile ca să întrebe, ca să înțeleagă mai întâi mama de ce are necesitate pentru această vaccinare și ulterior să-i dea dreptul fetiței pentru a fi vaccinată.
18-24 noiembrie este săptămâna de conștientizare a rezistenței antimicrobiene și vreau să menționez faptul că, începând cu ianuarie 2025, asociația Buiucani este înrolată în Sistemul Național de Supraveghere Epidemiologică a Rezistenței Antimicrobiene. Este o acțiune foarte importantă pentru o instituție medicală care dă posibilitatea să monitorizeze, să implementeze și să contribuie efectiv la gestionarea antimicrobiană. Ori noi nu suntem în drept și astăzi, din fericire, nu putem să procurăm un antibiotic din farmacie, totodată medicul este cel care trebuie să gestioneze această activitate.
Deci, pe data de 21 noiembrie, în parteneriat cu Pretura sectorului Buiucani și Centrul Național de Transfuzie a Sângelui, am organizat tradiționalele lunare donări de sânge. În 21 noiembrie, această activitate a fost la Centrul Medicilor de Familie numărul 4 și au fost 42 de donatori. Pe această cale vreau să mulțumesc tuturor cetățenilor din sectorul nostru care vin la această procedură de donare și conștientizează cât este de importantă. După cum bine cunoașteți, instituțiile medicale participă în dialogul între generații, astfel asigurându-le eventual în cazul în care au necesitate de adresare către medicul de familie. Noi am fost în gardă pe data de 16 noiembrie și consider eu că acest eveniment este un eveniment care asigură o bună dezvoltare psiho-emoțională și asistență a bătrânilor din sector.
Pentru asociația noastră, accederea la proiecte europene este una foarte importantă. Astfel, în data de 21 noiembrie, eu am participat la Iași la constituirea Camerei de Comerț Trilaterală România-Ucraina-Moldova și vreau să menționez că sunt plăcut surprinsă că în constituirea acestei camere de comerț, care de fapt reglementează niște activități economice, se ține cont că noi, cei din sistemul de sănătate, am fost primii care am intrat în această înrolare și de fapt și acum la moment avem peste 1000 de refugiați care se află pe listele medicilor de familie și beneficiază de tot spectrul de asistență medicală, cât și cetățenii din țara noastră, cu susținere financiară internațională. Vreau să menționez aspectul de implementare și accedere la proiecte europene. La moment suntem în într-un proiect România-Moldova Mama-Care cu colegii de la Spitalul Județean din Timișoara. Astfel, acest proiect, valoarea lui constituie 1 milion de euro. Ce vom beneficia noi ca și instituție? Tehnică performantă și schimb de experiență.
Nu poate o instituție medicală să activeze fără echipament modern și nu poate fi competitivă cu instituțiile private. Astfel, instituția noastră ține cont ca instituția să fie dotată mereu cu tehnică de care este necesitate. De aceea, ultimele procurări de valoare pe care le-am făcut, deci este electrocardiograf cu 12 canale, cu caracteristici avansate, care ușurează atât activitatea în cabinete de triaj, cât și a medicilor într-o descriere a electrocardiogramelor. Am procurat unul dintre cele mai performante ultrasonografe cardiace, care permite depistarea tuturor tipurilor de patologii și referire către instituțiile republicane. Am am cumpărat un audiometru de performanță. Astfel, în Asociația Medicală Teritorială Buiucani facem acest spectru de investigații, iar pacienții sunt referiți către alte instituții pentru consultații și pentru accedere la proteze auditive și electroencefalograf cu fotostimulator. Este, de fapt, un vis al nostru realizat recent.
Dotarea este foarte importantă, dar infrastructura este la fel de importantă ca și dotarea. Astăzi vreau să menționez că pe această perioadă noi am finisat reparația în secția de fizioterapie în Centrul Medicilor de Familie numărul 5. Am schimbat liftul la fel acolo. Astea fiind două proiecte susținute în parteneriat din fondurile Consiliului Municipal Chișinău. Am finisat secția de reparație, secția de reabilitare medicală și medicină fizică din cadrul Centrului Consultativ Diagnostic și am amenajat un birou de salină. Astfel, pacienții din sectorul nostru, pentru prima dată, vor avea acces la servicii de haloterapie.
Doar cursiv vreau să amintesc că instituția noastră, cea mai mare instituție din sector care prestează asistență medicală primară și specializată de ambulator, anul ăsta am împlinit 30 de ani, cu performanțe frumoase și ne dorim ca aceste performanțe să fie menținute și îmbunătățite în continuare. Vă mulțumesc pentru atenție.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna director. Noi vă felicităm la mai mult și la mai mare. Domnul Botnaru, vă rog. Și cred că dacă este posibil, să ne încadrăm în acei parametri de timp care i-am coordonat.
Vadim Botnaru: Domnule primar general, stimați colegi, vă prezint raportul privind situația și evoluția în sectorul educațional din sectorul Buiucani. Rețeaua instituțiilor de învățământ din sectorul Buiucani este una foarte extinsă, fiind compusă din 26 de grădinițe, 26 de instituții de învățământ primar și secundar general, gimnazii, școli primare, licee, complexe educaționale, trei instituții extrașcolare: Centrul Educațional Estetic, Centrul de Creație Tehnică, Bazin de Înot și șase școli sportive.
Ținând cont de rețeaua instituțional a sectorului Buiucani, noi investim în infrastructura acesteia. Noi am reabilitat 36 de blocuri sanitare, atât în grădinițe și școli, pentru condiții moderne și de igienă. Am reabilitat patru blocuri alimentare, inclusiv sălile de luare a mesei. Integral au fost reabilitate 15, zic eu, coridoare, holuri, pentru un mediu sigur al copiilor în timpul recreațiilor, dar și atâta timp cât se află în afara claselor. Au fost reabilitate 21 de acoperișuri, inclusiv integral acoperișul la grădinița 26 pentru a asigura condiții fără ploaie, fără umezeală și uscate în instituții. Dar și au fost reabilitate 15 clase integral și grupe pentru copii în instituțiilor, fiind investiții în clase de chimie, biologie sau reparații pentru clasa viitorului.
De asemenea, sectorul Buiucani se mândrește cu instituții care au fost redeschise integral, atât din contribuția bugetului municipal. Este vorba despre grădinița numărul 3, 150 de locuri, cinci grupe. Investiția municipalității constituie 17 milioane de lei. Deci, au fost efectuate reparațiile, au fost dotări, tehnică, mobilă, inclusiv și cele necesare copiilor. Și al doilea obiectiv este grădinița 54, care a fost extinsă, 90 de locuri, trei grupe. Investiția municipalității contribuie 8 milioane de lei din bugetul municipal. Putem să vedem cum au fost instituțiile până la reabilitare și cum sunt acuma cu condiții moderne care sunt de invidiat și pentru alții.
De asemenea, avem proiecte de viitor. Ținând cont că sectorul Buiucani este un sector care crește numărul de copii, atât în pentru grădiniță, cât și pentru cei de la școală, noi avem create proiecte pentru reabilitarea gimnaziului 52 din strada Cornului 3. Este o școală părăsită care a fost închisă de foarte mult timp și noi avem nevoie de această școală datorită solicitării foarte mari în sectorul mic Buiucani Vechi. De asemenea, în microsectorul Flacăra, avem nevoie de extinderea Liceului Dante Alighieri la blocul claselor primare, pentru a putea face solicitărilor părinților în această instituție. Acestea sunt principalele obiective, pe scurt, care am vrut să le relatez. Mulțumesc.
Ion Ceban: Vă mulțumesc mult, domnule director. Doamna Butnaru, vă rog.
Ecaterina Butnaru: Bună ziua. Direcția de Asistență Socială, sectorul Buiucani, organizează și acordă în continuu, conform competențelor, măsuri de asistență socială sub formă de servicii și prestații. În anul 2025, prin intermediul direcției, au fost acordate asistență socială pentru 7449 de beneficiari. Direcția de Asistență Socială acordă următoarele servicii: servicii de asistență socială comunitară, servicii alimentare, servicii de îngrijire socială la domiciliu, servicii de asistență umanitară, servicii cu asigurare cu bilete de reabilitare, recuperare.
Plus prestații sociale cum este ajutor material, ajutor social, compensații la energie electrică sub formă de plată monetară și compensații pentru servicii transport. Pentru creșterea nivelului de accesibilitate la formele de asistență socială, au fost realizate 10680 de audiențe. Au fost înregistrate și examinate și executate în termen circa 7500 de cereri. Pe parcursul anului, de serviciu îngrijire socială la domiciliu au fost au beneficiat 188 de persoane defavorizate. Lucrătorii sociali au efectuat până în prezent 16400 de vizite de monitorizare la domiciliu.
La fel, pe parcursul anului au fost înregistrate 389 de cereri și luate în evidență pentru serviciul de reabilitare, recuperare. 290 de persoane care au beneficiat de acest serviciu reabilitare, recuperare. 756 de cereri primare pentru compensații servicii transport, în total avem 4315 beneficiari. Au au beneficiat de ajutor social 229 de familii și 423 de familii au beneficiat de ajutor material.
În cadrul serviciului de alimentare cu prânzuri a fost acordate 7366 de prânzuri pentru persoane social vulnerabile. În cadrul activității de implementare a politicilor publice privind prevenirea și combaterea violenței și protecția grupului vulnerabilitate, Direcția Asistență Socială, sectorul Buiucani, a gestionat 83 de cazuri de violență pe parcursul perioadei raportate.
Totodată, în vederea sensibilității populației, au fost realizate trei măsuri de informare prin distribuirea pleantelor și mese rotunde, organizate mese rotunde. 205 familii prin parteneriat au beneficiat de ajutoare umanitare. Partenerii sunt Casa Providenței, Biserica Petru Movilă. Începând cu data de 3 noiembrie, până în prezent, prin intermediul Direcției Asistență Socială, sectorul Buiucani, au fost înregistrate 3317 cereri pentru acordarea compensației la energie sub formă de energie electrică. Deci se face săptămânal, să spunem, în 15 zile nu sunt.
Direcția de Asistență Socială, sectorul Buiucani, își refirmă angajamentul de a oferi servicii sociale de calitate, orientate spre nevoile comunității și protecția persoanelor vulnerabile. Și vă mulțumesc pentru sprijin și colaborare care o avem. Mersi mult.
Ion Ceban: Doamna Bezușca, vă rog.
Neli Bezușca: Bună ziua. La evidența Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului, sectorul Buiucani sunt 1128 de copii. Totodată, monitorizăm următoarea activitate: serviciul îngrijire alternativă și adopție, unde avem plasați în serviciul tutelă, curatelă, 63 de copii, 56 de copii adoptați. Avem 17 solicitanți la adopție, 15 monitorizări post-adopție, patru cereri în lucru cu privire la adopție, 39 de copii în custodie cu privire la monitorizarea lor.
22 de copii în centrele de plasament, doi copii sunt plasați în serviciu asistență parentală profesionistă, un copil în locuința socială asistată. Alt serviciu este prevenirea separării de familie și reintegrare, unde sunt 45 de familii cu 161 de copii, 219 copii încadrați în grad de dizabilitate. Un alt serviciu este copiii aflați în situații de risc. Au fost înregistrate 361 de sesizări cu privire la neglijare, violență fizică, psihică, sexuală. Chiar vreau să menționez faptul că am avut și patru pericole, patru cazuri unde copiii au fost în pericol iminent pentru viața și sănătatea lor.
În urma sesizărilor, au fost organizate 76 de ședințe ale echipelor multidisciplinare, la care s-a elaborat s-a elaborat planuri individualizate de asistență. 174 de copii au fost luați în evidență, fiind depistați în situații de risc. 85 de copii au fost evaluați psihologic de către psihologul direcției. Specialiștii Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului au ieșit în teren la 1220 de cazuri în vederea monitorizării situațiilor copiilor. Altă activitate a direcției este Comisia pentru Protecția Drepturilor Copilului, unde săptămânal, aproximativ 15 cazuri se examinează.
Cele mai multe cazuri sunt programul de întrevedere a părinților cu copilul care locuiește separat. Totodată au fost au fost eliberate 621 de decizii. Dintre ele, 149 de decizii privind eliberarea graficului de întrevedere, 60 elaborarea, eliberarea actelor, autorizații, autorizația actelor. De asemenea, examinarea situațiilor copiilor privind stabilirea statutului copilului rămas temporar fără ocrotire părintească, rămas fără ocrotirea părintească și pe statut adoptabil. Schimbarea numelui, prelungirea plasamentelor, dar și luarea deciziilor privind decăderea din drepturile părintești și determinarea domiciliului copilului. Activitatea juridică în cadrul direcției este organizată și săptămânal este organizată în cadrul direcției.
Direcția Autoritatea Tutelară Buiucani a înaintat în calitate de reprezentant legal 15 acțiuni, dintre care patru acțiuni cu privire la luarea copiilor fără ca aceștia să fie decăzuți din drepturile părintești, șase cu privire la decăderea din drepturile părintești, trei acțiuni cu privire la încasarea pensiei de întreținere, două privind constatarea abandonului. În calitate de terț, Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului a venit în instanțele de judecată cu 265 de avize privind determinarea domiciliului copilului, decăderea din drepturi părintești, 80 de referințe au fost înaintate către Curtea de Apel, 30 de referințe către Curtea Supremă de Justiție și la 65 de cazuri a participat fizic juriștii direcției. Totodată este de menționat că la 49 de cazuri, angajații din direcție au fost au fost atrași de către Inspectoratul de Poliție, Procuratură, instanța judecătorească pentru a participa în calitate de pedagogi, iar la 28 în calitate de reprezentant legal la audierea copiilor bănuiți în comiterea infracțiunilor penale.
Serviciul, mai avem și serviciul sprijin familial. Anul curent au beneficiat de ajutor bănesc în cadrul serviciului sprijin familial 229 de familii cu 440 de copii. Suma totală fiind alocată 1.352.000. La la data de 27 noiembrie 2025, urmează să se organizeze ședința Comisiei pentru Protecția Drepturilor Copilului, deoarece avem un buget de 80.000 de lei pentru 12 familii cu 28 de copii. Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului Buiucani are în gestiune două centre comunitare pentru copii și tineri. Unul se află în municipiul Chișinău, strada Ion Pelivan 15, altul se numește Eurica, care se află pe Alexandru Mărinescu 19. Aceste centre sunt frecventate zilnic de 63 de copii din comunitate. Scopul frecventării este prevenirea situațiilor de risc a copiilor.
Totodată, este de menționat că avem două centre de zi care care se află în municipiul Chișinău, strada Alba Iulia 122 și Ion Pelivan 15. În centrele de zi, Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului Buiucani referă copii în situații de risc în urma desfășurării echipelor multidisciplinare. La moment în centrele de zi sunt referiți 17 copii la care cu care se lucrează pe parcurs a șase luni conform programelor elaborate. Totodată, menționez că în sectorul Buiucani mai este și situat și serviciul municipal de asistență personală, care se care se află pe Grigore Alexandrescu. Sunt angajați sunt angajați în cadrul serviciului personal 154 de asistenți personali, dintre ei 18 sunt din sectorul Buiucani, Durlești 5, Trușeni 6, Vatra 1, total avem 31 de asistenți personali. Raport încheiat. Vă mulțumesc.
Ion Ceban: Domnul Lungu, vă rog.
Oleg Lungu: Bună ziua, domnule primar general, stimați colegi. Vă prezint raportul Detașamentului Salvatori și Pompieri Buiucani privind situația operativă în sectorul administrativ de la data de 17 noiembrie până pe data de 23 noiembrie. Situația excepțională zero. Intervenții avem 17, din componența grupului tactic 14. Incendii avem trei, de la începutul anului 68. Statele detașamentului salvatori și pompieri Buiucani sunt completate la 95%.
Activitate efectuată pe domeniul intervenției. Sunt activități operative conform planului de activitate al detașamentului, asigurând menținerea capacității de intervenție la un nivel operațional ridicat. Starea tehnicii de intervenție este complet operațională. Pe palierul de prevenție au fost desfășurate măsuri de profilaxie în două localități conform dispoziției IGSU, instruiți 50 de persoane, vizate 17 case, înmânate 28 de pliante, aviziere două, recomandări una. Și în două instituții de învățământ s-au organizat instruiri cu un număr de 100 de copii și opt cadre didactice. Din planul de activitate al Detașamentului Salvatori și Pompieri Buiucani, pentru sezonul de iarnă, până la data de 17 decembrie, sunt planificate activități de informare în cinci licee din sector privind respectarea regulilor de prevenire a incendiilor pe perioada sărbătorilor de iarnă. Totodată, informările vor viza utilizarea corectă a instalațiilor electrice, a ghirlandelor luminoase, a altor elemente decorative, precum și prevenirea riscurilor asociate în contextul sărbătorilor de Crăciun și Anul Nou. Raport finisat. Vă mulțumesc de atenție.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnul Lungu. Vă rog, domnul Golub.
Ilie Golub: Bună ziua, domnule primar. Bună ziua, colegi. Întreprinderea Municipală Buiucani la data de 31 luna a 10-a în 2025 activează 94 de angajați, dintre care administrația șase persoane, serviciul de lichidare a avariilor la rețele inginerești 22 de persoane, serviciul auto și mecanisme 22 de persoane, serviciul de gestionare și reciclare a deșeurilor 14 persoane și la baza de producere 30 de persoane.
La moment, întreprinderea deține 23 de unități de mijloace de transport, dintre care autocamioane trei unități, tractoare de model Belarus, marca MTZ șase tractoare, LS cinci tractoare, mini încărcător de model Avant trei unități, autovehicule pentru salubrizarea trotuarelor Hako două unități, buldozere două unități și un încărcător de model Lonking, o unitate.
Întreprinderea este formată din următoarele subunități: Serviciul de lichidare a avariilor de la rețelele inginerești, Serviciul Auto și Mecanisme, Baza de producere și Serviciul de salubrizare, Serviciul de gestionare și reciclare a deșeurilor. În activitatea zilnică, colectivul ÎPSL Buiucani depune toate eforturile pentru întreținerea și buna funcționare a infrastructurii municipale. Intervenim operativ în situații de ploi,
ninsori, vânturi puternice, precum și în lucrările de întreținere a infrastructurii pietonale. De asemenea, asigurăm efectuarea reparațiilor curente la solicitarea preturii sectorului Buiucani.
Un punct deosebit în activitatea ÎPSL Buiucani îl reprezintă crearea și menținerea unor spații sigure pentru joaca copiilor în curțile din sector. Astfel, la cererea preturii sectorului Buiucani și a Direcției Generale Locativ-Comunale și Amenajare, intervenim pentru amenajarea și întreținerea terenurilor de joacă din sector. Pentru pe parcursul anului 2025, ÎPSL Buiucani a încheiat contracte de prestare servicii cu Direcția Generală Locativ-Comunală și Amenajare, anume de întreținere și salubrizare a stațiilor de transport public și coșurilor de gunoi, a trotuarelor, parcărilor, spălarea trotuarelor, platformelor pentru colectarea deșeurilor menajere, servicii de salubrizare mecanizată bulevardul Ștefan cel Mare, strada 31 August, strada Ion Pelivan. Servicii de transport pentru salubrizare și dezăpezire pe tot sectorul Buiucani. Servicii de lichidare a avariilor la sistemele inginerești. Servicii de gestionare și reciclare a deșeurilor la platoul din strada Ghidighici, unde se depozitează tot frunzișul, crengile, deșeurile din beton din tot orașul municipiu. Servicii de întreținere și deservire a platourilor din Calea Ieșilor.
Cu pretura sectorului Buiucani, întreprinderea în Păsăl are contracte de evacuare a deșeurilor din sector, salubrizarea zilnică a platourilor de gunoi de pe adresele Codrilor 10, Teodorovici 11, 14, strada Ion Neculce 10 și salubrizarea pasajului subteran de pe strada Ion Creangă. Servicii de colectare a cauciucurilor din sector și predarea spre reciclare. Servicii de cosire și udare a zonelor verzi la intrările în oraș, din strada Calea Ieșilor, Liviu Deleanu, Alba Iulia, Tudor Vladimirescu, Șoseaua Balcani, Codrilor, Văzdugan.
Servicii de amenajare și întreținere a gazoanelor din curțile unde au fost finalizate proiectele de pe Bulevardul Ștefan cel Mare, tronsonul Serghei Lazo, strada Petru Movilă, strada Toma Ciorbă, strada Mihai Viteazu, Sucevița, Ghibu, strada Alba Iulia, Scuarul Bucuriei. Servicii de amenajare a aleilor din Bulevardul Ștefan cel Mare, tronsonul cuprins între străzile Petru Movilă și strada Mihai Viteazu.
Servicii de plantare a copacilor, arbuștilor, gazonului și instalarea sistemei de irigare a copacilor pentru campania de plantare de primăvară pe străzile Liviu Deleanu, Ștefan cel Mare, în fața Ministerului Agriculturii, Grădina Publică, Catedrala Nașterii Domnului. Servicii de restabilire a pavajului din strada Alba Iulia, Ghibu, Parcul la Izvor, subterana din strada Ion Creangă, Calea Ieșilor 19, strada Călărași, Pelivan, Alba Iulia, strada Constituției, Parcul Catedralei.
Lucrări de construcție a scurgerii pluviale din strada Nicolae Costin 44, lucrări de restabilire a vitrajelor din pasajul subteran de pe strada Dimitrie Cantemir. Au fost reparate încăperile sanitare pentru lucrătorii de la baza de producere a întreprinderii. S-au întreprins măsuri necesare pentru pregătirea de sezonul de iarnă 2025-2026.
La moment, întreprinderea are depozitat în depozit 300 de tone de sare, trei mini încărcătoare dotate cu perie și sărăriță. Echipa mobilă de intervenție este echipată cu lopeți pentru zăpadă, sărărițe manuale și utilaj manual. La întreprindere, toate unitățile, tractoarele sunt dotate cu lamă, perie. Suntem gata de a interveni în orice moment pentru iarnă. Am finalizat raportul. Mulțumesc mult.
Ion Ceban: Domnul Golub, chiar aceste informații sunt importante, pentru că începând cu aceste condiții pentru lucrători, care nu toată lumea știe că sunt organizate, această grijă față de oameni, pentru că oamenii care lucrează în teren... Eu înțeleg toate aceste emoții și poate pe locuri am văzut că cineva zâmbește după ecranele camerelor de luat vederi. Dar trebuie să recunoaștem că oamenii sunt în teren la ora 2:00, dacă este noaptea, 3:00, 4:00, 5:00 dimineața, atunci când e frig, atunci când e foarte cald.
La fel ca și colegii noștri de la Protecția Copilului, pentru că să ai în grija personalul, profesioniștilor, specialiștilor care lucrează acolo, copiii aflați în situații de dificultate sau de risc, sunt și emoții foarte mari, sunt griji foarte mari, sunt responsabilități enorme.
Pentru că orice mișcare, orice cuvânt, poate spus nu la locul lui, poate afecta și mai dificil situația. Și cineva, vedeam că făcea comentarii că sunt acolo nu știu câțiva zeci de copii. Încercați dumneavoastră, cei care sunt foarte, foarte abili în a comenta. Sau la asistență și socială și protecție, în acest sens, la fel.
Avem foarte, foarte mulți oameni care au caractere diferite, care au așteptări diferite, care au nervi mulți. Și m-am bucurat să aud despre ce faceți, doamnă, și nu că n-am cunoaște sau, dar... Cât e colectivul astăzi, ca număr?
Liliana Iașan: Peste 500.
Ion Ceban: Peste 500 de oameni.
Liliana Iașan: La o populație de 180.000.
Ion Ceban: La o populație de 180.000. S-ar părea că... Populația de 180.000, ăsta-s, în unele cazuri, șase-șapte raioane. Opt. La o singură asociație medicală teritorială. Peste 500 de persoane care lucrează, ăsta-s câteva spitale raionale.
Asta așa pentru cei care am văzut că mai comentează, că noi avem comentatori unul peste altul la dat cu părerea. Noi, sincer vă mulțumim pentru efortul, pentru munca depusă în fiecare zi. Este o muncă foarte, foarte mare și foarte responsabilă. Pentru că la 10:00 începe ședința Consiliului Municipal Chișinău, am să o rog pe doamna Prișnițchi să interveniți, vă rog, cu acel comentariu pentru a face niște clarificări pe partea, cu mare regret, de manipulare publică care este acum tirajată în continuare de anumite persoane afiliate politic.
Deci, când este vorba despre zona politică, nu este o problemă să existe această dezbatere. Iar când se manipulează foarte grav cu ceea ce ține nemijlocit de necesitățile stringente pe care trebuie să le opereze în raport cu oamenii care muncesc de zi și până seara târziu, de dimineață, despre asta spuneam. Iar cineva face haz de necaz.
Eu cred că în aceste condiții, trebuie în continuare să precăutăm opțiunea ca cei care nu votează, pur și simplu să nu beneficieze de acele surse financiare pentru care se prezintă la ședință. Dacă asta contează puțin pentru pentru unii. Cei consilieri care nu votează salariile pedagogilor, ajustarea lor, să nu primească salariile nici ei. Să nu primească acele surse financiare care sunt pentru aceste ședințe. Și gata.
Iată, am să vă rog, domnul Pavaloi și doamna Prișnițchi, foarte succint să spuneți despre acest lucru și poate chiar plecați și dumneavoastră să vă referiți și la cadourile pentru sărbătorile de iarnă. Iar în continuare, domnul Văsean, domnul Melnic, domnul Cojocaru și domnul director Uzun, vă rog să vă pregătiți după ce luăm această intervenție scurtă. Vă rog mult.
Olga Prișnițchi: Bună ziua, stimate domnule primar, colegi. Cum și a menționat domnul primar general, despre faptul că astăzi va fi continuarea ședinței Consiliului Municipal Chișinău, și voi raporta la ora 10:00 acel proiect de decizie la care s-a referit domnul primar, și anume despre ajustarea indicatorilor bugetari pentru anul 2025.
Acest proiect derivă din faptul că pe data de 12 noiembrie, de către Parlamentul Republicii Moldova a fost adoptată legea cu privire la modificarea Legii bugetului de stat, în conformitate cu care instituțiilor de învățământ și școlilor sportive au fost alocate surse financiare de circa 220 milioane lei. Aceste surse financiare sunt destinate anume salarizării pentru luna decembrie, cadrelor didactice, inclusiv și premia anuală.
Tot în acest proiect sunt incluse compensații tinerilor specialiști, cei 76 de tineri care așteaptă compensația de câteva luni. Și la fel, în acest proiect sunt incluse achitările la resurse energetice. Este vorba despre energie electrică și termică. Tot aici sunt ajustați indicatori care la fel au fost incluși în Legea bugetului de stat. Este vorba de majorarea valorii de referință, este vorba de majorarea salariului mediu pe economie. Și având în vedere că instituțiile noastre depind de acești indicatori, în acest proiect la fel sunt actualizate date anume pentru achitarea salariilor instituțiilor bugetare, cât și achitarea serviciilor comunale la instituții și la întreprinderi municipale.
Cam în linii generale, acești indicatori sunt incluși în proiectul pe care îl vom raporta astăzi la ora 10:00 în fața consilierilor municipali și sperăm să fie aprobat acest proiect ca în luna decembrie toți angajații să primească salariile și prima.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamnă director. Cred că în aceste condiții puteți să vă deplasați la ședința Consiliului Municipal Chișinău și toți cei care au nevoie să fie acolo prezenți. Vă rog foarte mult. Domnul Pavaloi, rog să interveniți pe aceste două subiecte și inclusiv... eu vă dau microfonul. Deci, începând cu scrisoarea cu directorii, nemijlocit în care îi prind Marco Baroni, cadourile pentru sărbătorile de iarnă și nemijlocit sunetele în această privință.
Andrei Pavaloi: Da, bună ziua, domnule primar general. Bună ziua, stimați colegi. Într-adevăr, săptămâna trecută am recepționat un demers din partea Comisariatului de Poliție cu referire la necesitatea intensificării lecțiilor cu elevii din instituții, dar în același timp este și solicitată la necesitate anunțarea organelor de poliție în momentul în care sunt depistate anumite neconformități pe teritoriul instituțiilor educaționale.
În acest sens, am discutat cu mai mulți directori din instituțiile educaționale. Dumnealor au spus că noi ore putem să facem, noi mereu facem acest lucru, dar în ceea ce ține de verificarea sau găsirea anumitor găselnițe de acest fel, dumnealor nu sunt competenți în sensul ăsta, n-au fost instruiți, nu cunosc astfel de lucruri și nu își dau seama cum ar putea să facă acest lucru și cum ar contracara situația respectivă sau faptul ca pe teritoriul instituțiilor educaționale să nu fie amplasate sau să nu fie plasate, mai bine spus, substanțe cu caracter narcotic.
Urmează săptămâna asta să găsim anumite soluții, dar cel mai probabil un plan municipal de luptă împotriva consumului de substanțe narcotice, în care toată lumea și-ar asuma anumite lucruri, va fi o reușită pentru contracararea acestui fenomen negativ. În ceea ce privește cadourile, și în acest an primăria municipiului...
Ion Ceban: O secundă, da. Vreau să fie foarte clar pentru toată lumea. Administrațiile instituțiilor, cu siguranță că sunt responsabile de ceea ce se întâmplă pe teritoriul instituțiilor lor sau în adiacența acestor instituții. Dar dascălii trebuie să se ocupe de procesul educațional, nu să prindă narco-baroni și trimișii acestora prin intermediul anumitor persoane, interpuși, pe teritoriul instituțiilor pe care le au în competență.
Cu siguranță că de fiecare dată, am toată convingerea că dacă este nevoie, raportează aceste subiecte. Dar nu sunt ei cei care trebuie să facă acest lucru. Asta-i ca și cum astăzi ai pune pe cineva de la protecție socială să se ducă să reguleze traficul urban. Sau cum am zis, pe cineva de la protecția copilului să-i pui să oprească contrabanda la frontieră. Fiecare trebuie să aibă pe domeniul său de competență intervenții.
Și aici, repet, nu arătăm cu degetul unul la altul. Este nevoie ca să ne coagulăm aceste eforturi. Să nu ne trimitem scrisori unul la altul și să așteptăm nu știu care 30 de zile sau alte istorii în această privință. Că situația este cu adevărat foarte gravă. Continuați, vă rog.
Andrei Pavaloi: Și în acest an, Primăria Municipiului Chișinău va pune la dispoziția instituțiilor educaționale preșcolare, a grădinițelor, cadourile pentru copiii înmatriculați în aceste instituții. În acest an vor fi procurate 30.874 de cadouri pentru copiii din instituțiile municipale. Deja colegii din sectoare au inițiat procedurile de achiziție în acest sens. Pe această cale vreau să îndemn și primarii din suburbii care gestionează financiar grădinițele din acele suburbii, să facă același lucru pentru a nu diferenția copiii care merg la instituțiile preșcolare din suburbii cu copiii care merg în instituțiile din oraș. De regulă, dumnealor în fiecare an fac același lucru ca și noi, luând exemplu de la Primăria Municipiului Chișinău.
Și la fel vreau să menționez faptul că săptămâna trecută, după finalizarea deciziei, după finalizarea Consiliului Municipal Chișinău, am fost telefonat de mai mulți directori care și-au manifestat îngrijorarea în ceea ce privește situația creată cu salarizarea pentru luna decembrie și prima anuală. În total, ținând cont de faptul că noi am dat această informație colegilor din cadrul Direcției Generale Finanțe, este vorba despre 91 de instituții educaționale care riscă să nu fie salarizați angajații din aceste instituții, dar și prima anuală să nu o primească. Dumnealor au și-au manifestat îngrijorarea, au întrebat ce va urma în cazul în care acea decizie nu va fi adoptată. Noi sperăm totuși că astăzi consilierii municipali nu vor pune într-o situație foarte proastă, în cazul în care nu va fi adoptată, acești oameni să rămână în pragul sărbătorilor de iarnă fără salarii și prime, ținând cont de faptul că este un număr foarte mare de angajați, iar munca lor merită remunerată. Mersi.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domn director. Dacă există întrebări la domnul Pavaloi, dacă nu, am să rog să vă deplasați și dumneavoastră la ședința Consiliului Municipal Chișinău. Domn Văsean, vă rog. Dacă puteți un pic mai aproape, că nu se aude.
Vasile Văsean: Întreprinderea Municipală Rețele Electrice de Iluminat LUMTEH, sectorul Buiucani are ca activitate de bază menținerea în stare funcțională a sistemului de iluminat public din sector. Pe parcursul anului 2025 au fost efectuate lucrări de întreținere și modernizare a rețelelor de iluminat conform planului anual de activitate, la solicitarea locuitorilor din sector, a preturii Buiucani și înlăturarea situațiilor de avariere parvenite la dispeceratul central Lumteh.
Au fost executate lucrări de modernizare și reparație capitală a sistemului de iluminat pe mai multe străzi din sector. Cele mai mari lucrări au fost pe strada Vasile Lupu, unde au fost înlocuite totalmente toate corpurile de iluminat pe tip LED. Strada Constantin Stere, unde s-au înlocuit în jur de 45 de corpuri de iluminat și tot cablul s-a transferat într-un cablu izolat. Strada Bucuriei, strada Nicolae Costin, unde s-au efectuat lucrări capitale de modernizare a sistemului de iluminat cu înlocuirea tuturor corpurilor și a cablului, vopsirea stâlpilor și suporturilor.
La solicitarea sau la inițiativa preturii Buiucani, în cartierul Paris 40, 38/1/2, au fost efectuate în paralel lucrări de modernizare, de înlocuire a sistemului uzat vechi cu altul nou. Parcul Valea Morilor a trecut anul acesta printr-un amplu proces de modernizare, și anume, au fost înlocuiți peste 50 de piloni de metal, în jur de 480 de corpuri de iluminat au fost trecute la soluții LED, s-a montat peste 1000 de metri de cablu torsadat, efectuate peste 300 de legări la pământ pentru securizarea sistemului. A fost montat de asemenea un sistem nou de iluminat în zona plajei din Parcul Valea Morilor.
O atenție sporită pe parcursul anului a fost acordată verificării periodice a iluminatului public cu remedierea defecțiunilor din zonele de odihnă și agrement, și anume parcuri, scuaruri. Tot pe parcursul anului 2025 au fost executate lucrări de iluminare și securizare la trecerile pietonale, cu montarea pilonilor noi, corpuri de iluminat, străzile Liviu Deleanu, Alba Iulia, Calea Ieșilor, Mihai Viteazu, Vasile Lupu. La solicitarea Direcției Generale Mobilitate Urbană, au fost conectate la sursa de curent panouri informative și iluminate stațiile de așteptare a transportului public pe mai multe străzi din sector, anume Creangă, Calea Ieșilor, Bulevardul Ștefan cel Mare.
Totodată, SET Buiucani, sectorul de exploatare tehnică Buiucani, are în gestiune și rețele de iluminat public din suburbiile Chișinăului, și anume orașul Durlești, comuna Dumbrava, satul Condrița, unde pe parcursul anului au fost efectuate lucrări de mentenanță și reparație a sistemului de iluminat la solicitarea locatarilor și administrației publice locale. Au fost efectuate lucrări de programare a contoarelor la noile regimuri de contorizare, în jur de 140 de puncte de alimentare.
Pe parcursul ultimelor săptămâni, sectorul de exploatare tehnică Buiucani este antrenat în pregătiri pentru către sărbătorile de iarnă, și anume: pregătirea decorațiunilor de sărbătoare, revizie, reparație, montare, conectare elementelor decorative; pregătire sistemului de dirijare și control, alimentare a iluminatului public decorativ pe străzile din sectorul Buiucani, Piața Marii Adunări Naționale, parcuri, scuaruri, în comun cu pretura și Primăria Municipiului Chișinău. Mulțumesc, raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domn pretor. Domnule Văsean, voi sunteți pregătiți suficient, pentru că o parte din presiunea nemijlocită a întregului municipiu se află pe...
Vasile Văsean: Ne încadrăm în termen. Se muncește și sâmbătă, și duminică, încontinuu.
Ion Ceban: Și vreau să vă spun, multe mulțumiri primim din partea celor care vizitează Valea Morilor, nemijlocit, ținând cont de faptul că era beznă în comparație cu ceea ce este acum. Și cred că asemenea exemple trebuiesc multiplicate acolo unde există problemă. Dumneavoastră știți unde este problema, ca să nu vorbim. Este incomparabil ceea ce avem azi în raport cu perioadele precedente, dar mai avem un pic de muncit în această privință. Mersi încă o dată și la întreaga echipă. Puteți să le spuneți mulțumesc. Domnul Melnic, vă rog.
Oleg Melnic: Bună ziua, stimați colegi. Regia Exdrupo în anul 2025, în cadrul programului municipal de întreținere și reabilitare a infrastructurii rutiere, în sectorul Buiucani a executat lucrări de reparații pe trei străzi principale: Constantin Stere, Liviu Deleanu și Nicolae Costin. Scopul intervențiilor a fost îmbunătățirea calității carosabilului, creșterea siguranței circulației, asigurarea accesibilității și extinderea duratei de exploatare a infrastructurii rutiere.
În cadrul lucrărilor de reparație efectuate pe aceste străzi au fost realizate următoarele intervenții: frezarea stratului de asfalt deteriorat, repararea fundației pe porțiunile degradate, înlocuirea bordurilor deteriorate, curățarea și reabilitarea rigolelor pentru scurgerea apelor pluviale, ridicarea capacelor de vizitare la nivelul carosabilului, așternerea stratului de egalizare și aplicarea stratului de uzură. Pe strada Nicolae Costin, în cadrul lucrărilor de reparație a fost reabilitat sistemul de canalizare pluvială.
Intervențiile au inclus curățarea și reconstruirea colectoarelor pluviale, înlocuirea elementelor deteriorate și instalarea unor rigole suplimentare pentru îmbunătățirea captării și evacuării apelor de suprafață. Reparația străzilor pe o suprafață totală de circa 57.190 m² parte carosabilă și 4.065 m² trotuar a contribuit la îmbunătățirea considerabilă a infrastructurii rutiere în sectorul Buiucani. Lucrările realizate au asigurat un carosabil sigur, durabil și conform standardelor tehnice actuale.
La moment, Regia Exdrupo desfășoară lucrări de pregătire către sezonul rece 2025-2026. Activitățile includ: lucrări de frezare și plombare a găurilor apărute pe carosabil, curățarea sistemului de canalizare pluvială cu evacuarea depunerilor și asigurarea funcționalității rigolelor și colectoarelor, salubrizarea manuală și mecanizată pe principalele artere de circulație și pe străzile secundare din sector, pregătirea tehnicii și materialelor antiderapante pentru intervențiile de deszăpezire și combaterea poleiului în perioada rece. Raport finalizat. Vă mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Văd că domnul director are mai mari emoții decât relatările. Nu coincide ceva, domnule Uzun? Totul e bine?
Gheorghe Cojocaru: Bună ziua, stimați colegi! Bună ziua, domn primar! Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi, sectorul Buiucani, în perioada bilunarului de salubrizare și curățenie generală de toamnă, a antrenat zilnic 72 de muncitori, șase unități de transport pentru efectuarea următoarelor lucrări: salubrizarea și întreținerea spațiilor verzi, evacuarea deșeurilor menajere, evacuarea deșeurilor vegetale, frunze, crengi, transportarea solului fertil și nefertil pentru amenajarea gazoanelor și plantarea arborilor, transportarea materialului săditor.
Zilnic, inclusiv în zilele de odihnă, se îndeplinesc lucrări de salubrizare a spațiilor verzi aflate în sectorul Buiucani, care sunt deservite de Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi. În perioada bilunarului au fost salubrizate 310 hectare de spații verzi, evacuate gunoaie menajere 74 de rute. În același timp, au fost efectuate lucrări de întreținere a spațiilor verzi, cum ar fi: greblatul gazoanelor de frunze și iarbă - 81 de hectare, evacuarea frunzelor, gunoiului vegetal - 189 de rute, cositul gazoanelor mecanizat - 34 de hectare.
La fel, au fost executate lucrări de salubrizare a fâșiei riverane a lacului Parcului La Izvor, 4,5 hectare. Au fost executate lucrări de întreținere a rondurilor cu flori anuale și multianuale aflate pe sector, în volum de 4450 m². Au fost executate lucrări de întreținere a rondurilor cu trandafiri pe o suprafață de 4500 m². În același timp, în fiecare zi, aleile din parcuri și scuaruri au fost măturate manual, 165 de hectare, mecanizat 316 hectare.
Au fost realizate lucrări de tocare a cioatelor pentru pregătirea și plantarea noilor arbori, 75 de bucăți. La fel, au fost realizate lucrări de instalare a suporturilor la arborii noi plantați, 500 de bucăți. Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi, sectorul Buiucani, a modernizat o secțiune de spații verzi pe bulevardul Ștefan cel Mare, în tronsonul Maria Cebotari - Bănulescu Bodoni. S-au plantat 16 arbori cu balot de talie înaltă, specia Platan, și au fost amenajate gazoane pe o suprafață de 200 m².
În mai multe locații de pe teritoriul sectorului Buiucani au fost realizate lucrări de plantare a arborilor cu balot de talie înaltă, în cantitate de 520 de bucăți: Grădina Catedralei, Grădina Publică Alunelul, Parcul La Izvor, Bulevardul Ștefan cel Mare, strada Gheorghe Asachi, strada Ion Creangă, strada Alba Iulia. În Parcul La Izvor și în Grădina Catedralei au fost plantați 532 de arbuști.
La fel, în Grădina Catedralei au fost plantați bulbi de lalele în cantitate de 14.200 de bucăți. În colaborare cu Pretura sectorului Buiucani, Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi a modernizat spațiile verzi de pe strada Alba Iulia: amenajarea gazonului 805 m², plantarea arborilor de platan 30 de bucăți. Tot în colaborare cu Pretura sectorului Buiucani s-a realizat amenajarea gazonului de 380 m² pe Bulevardul Ștefan cel Mare și s-au plantat 70 de arbori de platan.
Pe strada Liviu Deleanu, Piața Unirii Principatelor, Grădina Catedralei Metropolitane s-au reamenajat rondurile cu flori cu plante multianuale, specia crizanteme, 1.065 de bucăți. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule Cojocaru. Domnule Melnic, eu nu de asta am spuneam că șefii întotdeauna cred că ei totul știu acolo în detaliu, dar nu întotdeauna chiar știu. De asta și au emoții, pentru că trebuie să compare niște lucruri care poate n-au reușit încă seara sau dimineața să le vadă. Haideți să trecem la unul dintre cele mai frumoase parcuri din Europa. Știți, domnul, spuneți-ne, ce faceți, cum faceți?
Ion Uzun: Vă mulțumesc, domnule primar general! Vă salut și stimați colegi, onorată asistență! Nu vreau să vă plictisesc cu cifre multe, vreau să vă atrag atenția la însemnătatea Dendrariului, care prezintă. Cred că toți de aici care sunt, asistă, odată au fost, măcar odată, în Dendrariu. Dendrariul, situat în Valea Râulețului Durlești, pe o suprafață de 77 de hectare, în centrul orașului. Puține capitale europene pot să-și permită așa o bogăție.
Prin ce este important Dendrariul? Are o colecție vastă de plante rare pe cale de dispariție, însemnate pentru Republica Moldova, care intră și în Cartea Roșie republicană și mondială. În ultimii ani, vreau să vă trag doar succint la niște cifre. În ultimii ani s-a investit foarte mult, investiții capitale, aproape 10 milioane de lei au fost investiți în ultimii patru ani de zile.
Și anume la ce? La infrastructură, s-au iluminat 3,8 km de alei și drumuri. La sistemul de irigare, știm că în ultimii ani seceta a devenit foarte stringentă, 6 hectare de gazon s-au irigat. La asfaltare, aveam probleme cu drumurile noastre, dacă erau vechi și pe parcursul ultimilor 20 de ani nu s-a investit nimic în Dendrariu. 3450 de metri pătrați. La capitolele salubrizare, întreținere și amenajare nu avem nicio restanță.
Dar vreau să vă atrag atenția prin ce este semnificativ Dendrariul. Cine știe că în Dendrariu crește Ginkgo Biloba, martorul ocular al dinozaurilor panguini, milioane de ani în urmă. A fost descoperit în 1640 în Japonia. Fascinează prin frumusețea, coloritul frunzelor și așa mai departe. Este un copac deosebit, care vă invităm să-l vedeți în fiecare zi la noi. Mii de vizitatori. Anual, 5000 de vizitatori intră în Dendrariu.
Ion Ceban: 5000, 10000 văd zilnic.
Ion Uzun: Este semnificativ faptul că în ultimii trei ani de zile s-au mai deschis trei intrări.
Ion Ceban: Domnule director, anual între 5000 de vizitatori?
Ion Uzun: Nu, 500.000, cer scuze. Peste 500.000, da. Necătând la ce că...
Ion Ceban: Zilnic, da, da, da, da.
Ion Uzun: Mai ales că pensionarii, copiii cu dizabilități și cei care sunt invalizi, este gratis intrarea, este gratisă. În ultimii trei ani de zile, la noi crește în aer liber Trachycarpus, un palmier care nu știa nimeni că poate să crească la noi în Dendrariu, numai că îl învelim, partea aeriană este protejată. Arundo, un stuf care crește pe malul Mării Mediterane. La noi crește liber, s-a acomodat, l-am aclimatizat în condițiile noastre climatice. Iarba de pampas, Cortaderia. Tot o vedem cu ochiul liber, la noi crește în aer liber.
Ce să vă mai spun? Vreau ca să vizitați Dendrariul. El este frumos în orice anotimp, atât vara, cât și iarna, primăvara, mai ales. Toamna s-a îmbrăcat în niște haine aurii. Dacă v-am convins, dacă v-am spus puține, cer scuze. Sunt emoționat, fiindcă suntem arie naturală protejată de stat și este o importanță majoră pentru a o proteja.
Și vreau să vin cu o sugestie sau cu un îndemn: cine investește în natură, cine are grijă de natură, așa vor trăi generațiile noastre următoare. Să avem grijă de copiii noștri, pentru viitorul nostru, pentru prosperarea, pentru municipiu, o bogăție inestimabilă. Mulțumită Primăriei Municipiului Chișinău, noi suntem așa cum suntem. Adică, avem o dezvoltare vastă și cred că pentru viitor vom fi sprijiniți, că avem multe proiecte, multe proiecte de realizat.
Și un proiect, cred că stringent, este sursele regenerabile sau alternative de iluminat, de energie electrică. Avem un proiect de 1.600.000. Avem un proiect de iluminare mai departe, că numai jumătate din Dendrariu este iluminat, să mărim timpul aflării vizitatorilor noștri, fiindcă când vin mai mulți oameni? Vara, vara. Și să mărim timpul de aflări a vizitatorilor noștri în Parcul Dendrariu. Scopul nostru principal este că atunci când vin oamenii în Dendrariu să uite de toate problemele lor stringente care sunt, le au în fiecare zi. Așa că vă invităm să vizitați Dendrariul cât mai des.
Ion Ceban: Mulțumesc. Dacă sunt întrebări, eu... Mulțumesc mult, domn director. Noi cunoaștem foarte bine acest extraordinar parc și chiar ne bucurăm de faptul că există o mână de oameni gospodari în frunte cu dumneavoastră acolo, care îl face din zi în zi mai frumos. Iar noi cu ce putem contribui, contribuim, de la un cuvânt bun până la finanțele care sunt necesare pentru a fi alocate.
Și cu toată modestia care există în această privință, a personalului, a administrației, noi avem cu ce compara. Și cred că aici e spus suficient, pentru că pe teritoriul Republicii Moldova mai sunt zone care au fost și care pretind a fi carte de vizită, dar sunt departe de a fi comparabile cu ceea ce avem la Dendrariu sau în multe alte locații din municipiul Chișinău. De asta, felicitări încă o dată. Sincere mulțumiri întregului colectiv și tuturor celor care astăzi au prezentat aceste rapoarte.
Domnul Hîncu, săptămâna viitoare ne deplasăm la dumneavoastră. Rog să pregătiți aceste informații și pentru Consiliul Municipal Chișinău. Domnul Ciornîi, am să rog să insistați să retrageți planul de mobilitate urbană de pe ordinea de zi și să-l punem pentru săptămâna viitoare.
Colegi, la fel pentru săptămâna viitoare, domnul viceprimar și colegii de la mobilitate urbană, să vedem la ce etapă ne aflăm cu tichetarea electronică, pentru că trebuie să inițiem procedurile respective cât de curând posibil. Bun. Doamna pretor Guba, spuneți-ne, vă rog frumos, la ce etapă vă aflați, cu, ținând cont de Ziua Națională a României, la ce etapă vă aflați cu lucrările la Cimitirul Eroilor?
Diana Guba: Bună ziua, domn primar! Bună ziua, stimați colegi! Accesul către Complexul Memorial „Cimitirul Eroilor”, care se află pe strada Decebal 17, este un proiect multianual care se află la etapa de finalizare. Este un proiect în valoare de 5 milioane de lei și este implementat de Primăria Municipiului Chișinău, în colaborare cu Consiliul Județean Buzău din România.
Practic, placarea scărilor, placarea coloanelor cu piatră de Cosăuți, cei mari și cei mici, și amenajarea aleilor pietonale sunt finalizate. Au fost instalați pilonii pentru iluminatul stradal. Urmează instalarea săptămâna viitoare a vulturilor pe coloanele mari, instalarea mobilierului urban și implementarea proiectului dendrologic al spațiului verde.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamnă pretor. Am să vă rog să pregătiți și un eveniment în timpul apropiat cu invitațiile respective pentru oamenii care ne sunt dragi, mulți, în România, fie că sunt din orașe, fie că sunt din consiliile județene, fie că sunt din administrația centrală. În pofida tuturor lucrurilor care sunt menționate sau tirajate, uneori foarte intenționat, în spațiul public,
Primăria Municipiului Chișinău rămâne să aibă o colaborare extraordinară cu foarte multe zone, așa cum spuneam, orașe, consilii județene, persoane atât la nivel central, cât și local în România. Și în continuare, considerăm că România este avocatul numărul unu al Republicii Moldova în procesul de integrare europeană. Cele mai bune și cu adevărat reale exemple le putem prelua fără ca să căutăm soluții de nu știu care tip în fiecare zi. Și chiar avem foarte multe proiecte implementate împreună aici la Chișinău, pe teritoriul capitalei, începând cu cele de infrastructură, educaționale, culturale și de altă natură. Și așa vom continua, chiar dacă cineva nu neapărat vrea ca lucrurile astea să se întâmple la modul practic.
Așa că vă rog mult să pregătiți ceea ce am discutat. Iar colegii noștri sunt în continuare încurajați să dezvolte aceste parteneriate, de la sfera medicală, educațională, cultură, infrastructură, administrație și așa mai departe. Ceea ce am făcut până acum, sunt foarte, foarte multe parteneriate, cele mai multe parteneriate pe care le avem și beneficii în folosul oamenilor de rând. Avem proiecte realizate aici pe care nu le-au făcut alții zeci de ani de zile și așa vom continua.
Eu vă mulțumesc și colegii care nu am reușit să discutăm, mă refer aici la doamna Buga, domnul Burdiumov, domnul Ciornîi, o să vorbim separat. Deja suntem în întârziere cu alte activități care sunt planificate. Iar tuturor responsabililor din sectorul Buiucani, încă o dată, vă mulțumesc din suflet și în continuare muncim în beneficiul fiecărui locuitor al capitalei țării noastre, municipiul Chișinău. Vă mulțumesc. Dacă sunt întrebări. Doamna Boțan, vă rog frumos.
Ludmila Boțan: Sunt onorată. Vă mulțumesc pentru această echipă extraordinară și minunată, cu oameni frumoși și spații verzi. Mulțumim din suflet.
Ion Ceban: Mersi din suflet. O zi frumoasă tuturor.