PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 21 iulie 2025 Image
21 iul. 2025

(Transcriere) Ședința primăriei din 21 iulie 2025


Ordinea de zi a ședinței:


1. Informație cu privire la desfășurarea Festivalului „Te salut, Chișinău!” – ediția a V-a
Raportor: Alina Tăbăcari, Șefa Direcției generale cultură și patrimoniu cultural 

2. Informație privind organizarea odihnei de vară a elevilor în taberele de odihnă din municipiul Chișinău și privind pregătirea instituțiilor de învățământ către noul an școlar 2025-2026. 
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport 

3. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul Municipiului Chișinău. Măsurile privind minimalizarea temperaturilor caniculare asupra sănătății populației.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

4. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău. Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană

5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău. 
Raportor: Igor Grițan, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău

6. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: În primul rând, vreau să vă salut și vreau să mulțumesc Direcției Cultură, tuturor colegilor, pentru evenimentul extraordinar care a fost organizat la sfârșitul acestei săptămâni, începând cu joi, dar mai cu seamă vineri, sâmbătă, duminică.

Un eveniment de cultură de excepție care nu a mai avut loc în Republica Moldova până acum. Și mă bucură nespus de mult faptul că atât acasă, cât și departe, peste hotarele țării, cei care au urmărit aceste trei seri extraordinare pe strada pietonală au remarcat faptul că așa ceva n-au văzut. Nu că în Republica Moldova, dar undeva departe peste hotarele țării noastre. Nici la Viena, nici la Paris, nici la Londra. Și mă bucură nespus de mult faptul că acest lucru a fost organizat de către colegii noștri. Și 98%, 99% din cei care au evoluat în scenă au fost artiști autohtoni. Iar acele show-uri, începând cu luminile și finalizând cu partea clasică, tradițională și multe altele, au fost de excepție.

Încă o dată mulțumesc la toată lumea, cei care s-au mobilizat, cei care au fost pe partea de organizare. Și la fel, vreau să mulțumesc și Direcției Relații Externe și colegilor noștri care au întâmpinat zecile de delegații care au fost din diferite state. Și care s-au bucurat alături de noi de acest extraordinar moment al culturii produs acasă. 

De cealaltă parte, vreau să rog colegii noștri pe partea juridică. Am văzut declarațiile halucinante, aș spune eu, ale ministrei de Externe a României în privința unei declarații noi. În acest sens că nu trebuie să dea explicații, ceea ce confirmă o dată în plus faptul că este o comandă politică la mijloc. Iar restul declarațiilor, afirmațiilor pe care le-a făcut dumneaei într-un post de televiziune sunt de-a dreptul, pur și simplu, absurde. Nu corespund realității, nu corespund acel lucru. Nici să nu mai spun pe cale diplomatică, dar orice protocol încălcat în această privință. Și am să rog colegii de la departamentul juridic ca să vedem cum poate fi atacată în instanța de judecată pentru prostiile pe care le-a vorbit în spațiul public. Și manipulările de-a dreptul, repet, halucinante, pe care le-a transmis dumneaei în acest sens. Doamna Muncă, dacă puteți să faceți referințe la situația în domeniul educației.

 

Daniela Munca‑Aftenev: Bună dimineața! Tema pe care o prezint astăzi este legată de organizarea odihnei elevilor în sezonul estival 2025. Deci, pentru vara aceasta, în municipiul Chișinău au fost subvenționate șapte programe. Care au fost desfășurate în felul următor. Voi începe cu sumarul. Deci, la data de 18.07 am organizat tabere cu sejur de zi. 

Au fost 17 tabere în care au fost găzduiți 1405 copii. Din cei 1405 planificați pentru vara aceasta. Instituțiile extrașcolare au pregătit programe pentru vară, 13 instituții, la care au participat 8994 de copii. Taberele sportive, iarăși în 13 instituții, avem implicați 1200 de sportivi din cei 2000 planificați. Și taberele constante, avem trei tabere unde s-au odihnit 3841 de copii. Din cei 5550 la cost preferențial și gratuit, inclusiv din 950 de bilete cost deplin. Total, la data de 18.07 avem 15440 de elevi care au beneficiat de serviciile educaționale.

Și mai detaliat, deci din cele 13 instituții extrașcolare care au predat în perioada estivală servicii educaționale pentru 8994 de copii, 421 din acești copii sunt refugiați din Ucraina. La moment își continuă activitatea patru instituții extrașcolare pentru 605 copii. Inclusiv 75 de copii ai familiilor refugiate din Ucraina. Taberele sportive care oferă și cantonamente, în aceste tabere și-au desfășurat cantonamentele și s-au întărit sănătatea 1200 de sportivi.

Referitor la cele trei tabere constante, deci în schimbul patru, tabăra Alunelul, am avut 182 de copii, Poienița Veselă - 499 de copii. Și la data de 22 iulie va începe schimbul cinci pentru alți 700 de copii. Taberele constante Cireșarii, Vadul lui Vodă, în schimbul patru, am avut 253 de copii, inclusiv 50 de copii din comuna Țânțăreni. La data de 20 iulie a început schimbul cinci pentru 250 de copii, inclusiv 50 de copii din comuna Țânțăreni. În total, în taberele constante s-au odihnit 3841 de elevi. 

Și în același timp, vreau să menționez faptul că activitatea taberelor constante Cireșarii la Vadul lui Vodă a început activitatea pe 3 iunie și se va încheia pe data de 22 august. Iar taberele Alunelul, Poienița Veselă, așa, și-au continuat, și-au început la data de 4 iunie. Și activitățile se vor încheia la data de 22 august, organizându-se încă șapte schimburi a câte 10 zile fiecare.Pentru copiii care încă nu au beneficiat de aceste tabere. 

În sezonul estival 2025, în taberele de vară se vor odihni, în total planificat, circa 10000 de elevi din instituțiile educaționale din capitală. Dintre aceștia, 1673 de copii sunt scutiți integral de plată. În acest scop, din bugetul municipal au fost alocate 35 de milioane de lei, inclusiv pentru pregătirea taberelor către sezonul estival. Circa 5600 milioane de lei au fost utilizați pentru pregătirea acestor tabere. 

Este important să menționăm faptul că pe perioada verii am apelat la partenerii noștri educaționali. Și am dori să oferim mulțumiri Direcției de Poliție Chișinău, Centrul Mobil de Prevenire și Informare a Poliției, Secția Securitate Publică a Inspectoratului de Poliție Ciocana. Secția Situații Excepționale Vadul lui Vodă, reprezentanții Serviciului 112, CNA, ofițerii Centrului Național Anticorupție și voluntari anticorupție. Care au desfășurat o activitate cu copiii despre integritatea pe înțelesul copiilor. Promovată în rândul copiilor, promovând în rândul copiilor valori privind integritatea, respectul față de lege, având toleranță zero față de corupție. 

Asociația Patronală Moldcontrol, gestionarea corectă a deșeurilor electrocasnice. Care au organizat activități care au avut ca scop diminuarea impactului asupra mediului prin conștientizarea tuturor actorilor implicați în managementul deșeurilor. Asupra realizării obiectivelor în vederea reutilizării, reciclării și reducerii cantităților de deșeuri.

Inspectoratul de Poliție Ialoveni și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență cu activități axate pe siguranța copilului pe timpul vacanței. Și Premier Energy care ne-a ajutat să desfășurăm discuțiile și prezentarea la temă: „Respectă regulile de securitate electrică”. Deci, toate aceste activități se desfășoară în mod planificat. Nu s-au întâmpinat, n-am avut dificultăți sau situații care nu au putut fi rezolvate pe parcurs. 

Vreau să amintesc părinților că atunci când, până la finalul verii. Vom avea locuri libere la tabere, acestea, la fel, rămân a fi repartizate de către instituțiile educaționale unde studiază copiii. Deci, părinții se pot adresa la aceste instituții pentru că uneori pe parcurs mai avem refuzuri. Și avem nevoie să completăm acele locuri care sunt disponibile. Vă mulțumesc pentru atenție.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna director. Doamna Buga, vă rog.

 

Marina Buga: Bună ziua! Direcția Generală Asistență Medicală și Socială aduce la cunoștință că în perioada de raportare, instituțiile medicale și cele sociale municipale și-au desfășurat activitatea în regim obișnuit. Asigurând accesul deplin și nemijlocit al cetățenilor atât la măsurile de asistență socială, cât și la asistența medicală. Prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială și a centrelor subordonate, a fost oferită asistență circa 3643 de persoane.

Au fost realizate 2736 de intervenții la domiciliul persoanelor în etate și persoanelor cu dizabilități care sunt singuratice. De asemenea, 415 persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale, inclusiv 59 de persoane fără adăpost. 

În cadrul unităților de primiri urgențe a spitalelor clinice municipale au fost înregistrate 2940 de adresări, dintre care 1616 au fost internări. 

De asemenea, potrivit Centrului de Sănătate Publică Chișinău. Se atestă că situația epidemiologică privind rujeola rămâne una alarmantă. În săptămâna 28 de raportare au fost notificate trei cazuri suspecte de rujeolă la copii, confirmat prin metoda de laborator. 

Este important să menționăm că niciunul din copiii afectați nu au fost vaccinați împotriva rujeolei. Astfel, atestăm că unul din cei mai eficienți pași în prevenirea rujeolei este vaccinarea. Vaccinul împotriva rujeolei este sigur și eficient, oferind o protecție pe termen lung împotriva bolii. De asemenea, este esențial ca părinții să conștientizeze că un copil vaccinat este un copil protejat. Și îi îndrumăm să-și vaccineze copiii la toate vârstele recomandate. De asemenea, adulții care nu au fost vaccinați sau care nu au trecut prin boală ar trebui să discute cu medicul de familie pentru necesitatea imunizării.

Totodată, comunicăm că în săptămâna de raportare, personalul medical și personalul social au fost implicați direct în realizarea măsurilor de minimalizare a impactului temperaturilor caniculare. Acordând asistență la corturile anticaniculă, distribuind acea apă și acordând primul ajutor medical. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Ciornîi, vă rog.

 

Dorin Ciornîi: Domnule primar general, stimați colegi, Direcția Generală Mobilitate Urbană informează că în perioada 14-20 iulie, întreprinderile din gestiune au realizat mai multe acțiuni de întreținere a infrastructurii municipale.

Astfel, Exdrupo a executat lucrări de frezare pe o suprafață totală de peste 14000 m² pe străzile Șoseaua Hâncești, Miorița, Nicolae Costin și Calea Orheiului. Urmează acțiuni de asfaltare sau aplicarea tratamentului bituminos Slurry Seal.

În același timp, pe Șoseaua Hâncești, dar și pe Maria Drăgan, au continuat lucrări de înlocuire a bordurilor. Pe strada Constantin Stere s-a lucrat la amenajarea racordurilor cu străzile adiacente. În paralel, s-a intervenit la întreținerea sistemului pluvial, fiind curățate peste 1800 de grilaje. Alte 50 de elemente ale rețelei au fost reparate prin instalarea grilelor și rigolelor din beton.

De asemenea, s-a efectuat salubrizarea străzilor și a pasajelor subterane, fiind evacuate circa 50 de curse de gunoi și nămol. Pentru sporirea siguranței în trafic a fost aplicat marcaj rutier pe o suprafață totală de 1500 m². 140 de indicatoare rutiere au fost reparate sau înlocuite. La fel, în toate sectoarele orașului au fost stropite arterele cu trafic sporit pentru a preveni deteriorarea învelișului asfaltic cauzată de temperaturile ridicate.

La rețeaua de iluminat public, Lumteh a efectuat mai multe lucrări prin care, înlocuirea a 21 de piloni metalici noi, instalați în Parcul Valea Morilor pentru reabilitarea sistemului de iluminat pietonal. 125 de intervenții de reparație curentă a corpurilor de iluminat și montarea altor 40 noi în oraș și suburbii. De asemenea, vă informăm că în perioada de referință, întreprinderile municipale de transport public au activat în regim normal. Specific perioadei de vară, cu 288 de troleibuze și 150 de autobuze emise la traseu. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegii de la poliție, situații excepționale.

 

Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 1141 de intervenții, dintre care opt incendii. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 182 de incendii. În urma incendiilor, șapte persoane au decedat. Totodată, în timp de o săptămână avem un caz înec la lacul din strada Nicolae Dimo. De la începutul anului până în prezent, în municipiul Chișinău avem patru cazuri de înec.Totodată, se trec măsuri de prevenție la bazinele de afaceri, a preveni cazurile de înec. Se petrec lecții de instruire a copiilor la taberele de odihnă și cu măsuri de prevenție ce țin de vegetația uscată. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult.

 

Igor Grițan: Stimate domnule primar general, pe parcursul săptămânii trecute, de către angajații Direcției de Poliție a municipiului Chișinău, și mai bine zis a Batalionului de Reacționare Operativă, au intervenit la 1637 apeluri de urgență 112. Dintre care 680 au fost pe timp de zi și 957 pe timp de noapte. În perioada de raport, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 196 infracțiuni, dintre care 141 au fost descoperite.

Totodată, au fost stabilite și reținute 41 de persoane anunțate în urmărire penală. La capitolul practici contravenționale, de către angajații poliției capitalei au fost întocmite 1243 de procese verbale cu privire la contravenție.

Totodată, în perioada de raport, în municipiul Chișinău au fost menținute ordinea și securitatea publică la 25 de evenimente în masă, dintre care social-politice - 14, patru sportive și vizite oficiale - două.

La capitolul accidente rutiere au fost înregistrate 443 informații, dintre care 318 au fost calificate ca accidente rutiere. Dintre care fiind calificate cu pagubă materială neînsemnată. Raport pe scurt finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegi de la mass-media.

 

Jurnalistă: Bună ziua. Diana Ambros, reporter Pro TV Chișinău. Vreau să fac o precizare la Direcția Sănătate despre acele trei cazuri de rujeolă. Toți sunt copii, aproximativ de ce vârstă și dacă fac parte dintr-o, sunt membri ai familiei, frați, surori? Și dacă există și alte cazuri suspecte?

 

Marina Buga: Toate aceste aspecte puteți să le adresați Centrului de Sănătate Publică, în competența căruia este să examineze, inclusiv circumstanțele apariției bolii.

 

Jurnalistă: Mulțumesc. Domnule Ceban, vă rog frumos să veniți dumneavoastră cu o reacție ca primar sau viceprimar referitor la expertiza care se realizează pe podul Ismail. Anul trecut, încă domnul Mihalahe vorbea despre faptul că expertiza tehnică a acestui pod urma să fie finalizată în anul 2024. Dacă ați putea să ne spuneți la ce etapă se află în prezent această expertiză tehnică. Dacă mai este nevoie, dacă mai durează și dacă putem vorbi acum estimativ de câte costuri e nevoie pentru a repara acest pod capital?

 

Ilie Ceban: Expertiza este în, da, dacă-mi permiteți, expertiza este în continuare, se efectuează de către specialiști. La acea etapă a fost făcută o evaluare prealabilă despre, probabil despre ce a menționat domnul Mihalahe. Acum se execută expertizarea cu lucrările necesare deja mult mai aprofundat și mai complex. Despre termeni, despre sume, vom reveni ulterior, atunci când vom avea toată această informație. Mulțumesc.

 

Jurnalistă: Cât ar, în termene, cât va dura încă această expertiză?

 

Ilie Ceban: Așteptăm specialiștii să-și facă lucrul. La poduri nu putem grăbi lucrurile sau influența ca să se întâmple mai rapid așa cum ne-am dori noi. Așteptăm specialiștii să-și facă treaba, ulterior vă vom informa. 

 

Ion Ceban: Dar un singur lucru vreau să remarc aici că foarte multă agitație, să spun așa, a fost și în jurul podului Mihai Viteazul. Reiterez, noi am fi putut face alte lucruri de acele surse financiare care au fost alocate și cheltuite pentru reparația podului. Nu neapărat public, ținând cont de faptul cum a fost monitorizat în spațiul public și relatat în spațiul public. Nu neapărat era în beneficiul primăriei, dar noi am făcut ceea ce trebuia să facem. O reparație care nu a fost efectuată de zeci de ani de zile, de la începutul construcției acelui pod. La fel ca și multe alte proiecte pe care le desfășurăm în Chișinău. Exact la fel vom face și cu podul din strada Ismail. Lucru care trebuia făcut de precedentele administrații și care n-au fost realizate până în prezent. 

Reiterez, sunt foarte multe proiecte și procese complexe. Pe care ori le-am dus la bun sfârșit și nu neapărat asta era un beneficiu public pentru, pentru primărie. Noi nu căutăm beneficii în acest sens, noi căutăm să rezolvăm subiectele care sunt complexe. Și care sunt sistemice, ca și probleme de mult timp. Vă mulțumesc.

 

Jurnalistă: Totodată, vreau să fac o precizare referitor la această expertiză. Dacă ați putea să ne spuneți, primăria a contractat o echipă din Republica Moldova sau una din străinătate? Și cât costă, costă de fapt această expertiză?

 

Ilie Ceban: O să vă dăm această informație. La moment nu pot să vă dau detalii amănunțite. Sunt experți atestați care efectuează.

 

Jurnalistă: Totodată, domnule Ceban, ați putea să ne spuneți la ce etapă se află proiectul sau actele pe care trebuie să le primiți privind caldarâmul de pe strada 31 August?

 

Ilie Ceban: Referitor la caldarâm, expertiza, deci proiectul a fost executat, avizat de către CNMI după doi ani și jumătate de chin. Și dezbateri și lupte. Însă este necesar în prezent și se efectuează de către colegi soluțiile cu privire la evacuarea apelor. Este o problemă care încearcă și colegii de la Chișinău Proiect lucrează asupra acestor soluții. În continuare mai au nevoie de timp pentru a soluționa aceste aspecte de preluare a apelor pluviale din motivul existenței acelor cote diferențiate între caldarâm și aleile pietonale. Sau zona care urmează a fi construită ca pietonală. Și dacă ați văzut, acolo sunt cote destul de mari, până la jumătate de metru, pe unele porțiuni chiar și mai mult. Iată problema actuală care, la care lucrează specialiștii și experții în, în acest sens este evacuarea apelor pluviale. Ori, în cazul în care nu se va soluționa pe deplin aceste aspecte. Există riscul ca acele ape să fie acumulate în anumite zone care nu ne dorim și ar putea să afecteze inclusiv clădirile adiacente sau acele lucrări care vor fi executate.

 

Jurnalistă: Vă mulțumesc. Și anterior se anunțau anumite costuri pentru reabilitarea zonei. Întrebarea este dacă primăria a alocat deja resurse financiare pentru acest proiect? 


 

Ion Ceban: Deci, poate doar cu o mică precizare în acest sens. În desen arată bine. Dar desenul nu întotdeauna reflectă realitățile și necesitățile pe partea de infrastructură, în acest sens. De asta, domnul viceprimar a menționat faptul că există necesitatea de detalizare a unor lucruri. Pentru că noi nu ne dorim să transformăm Caldarâmul într-un lac de acumulare a apelor în timp, în timpul ploii sau orice altă istorie care s-ar adeveri toamna, primăvara, vara sau iarna, în acest sens. În ceea ce ține de buget, cred că pentru începutul lucrărilor din acest an, chiar și în bugetul provizoriu sunt suficiente surse financiare pentru acest lucru. Urmează deja să fie votat bugetul, dacă va exista voință politică. Și cred că sumele suplimentare vor fi alocate acolo, în acest sens.

 

Jurnalistă: Când intenționează executivul să convoace CMC-ul și să pună pe ordinea de zi bugetul?

 

Ion Ceban: Deja de șapte ori a fost bugetul propus. Vedem că nu prea vrea nimeni să-l voteze încă. Suntem în perioada electorală, oamenii sunt în febra electorală și acum mai mult contează show-ul politic decât deciziile finale pe un subiect sau pe altul.

 

Jurnalistă: Dumneavoastră, în calitate de primar, ați avut unele negocieri după cele anunțate public cu fracțiunile, fie PSRM, fie cei din PAS?

 

Ion Ceban: Nu aș numi acest lucru negocieri, sunt discuții pe care le-am avut cu absolut toată lumea în această privință. Și reitererez, dacă este să vorbim despre propunerile PAS, ele se regăsesc în proporție de 90% în bugetul care a fost propus de către executiv. Faptul că vor să ne transmită unele competențe care sunt exclusive ale Guvernului, acest lucru nu poate fi apriori acceptat pentru că este și ilegal. Deci, cam asta e.

 

Jurnalistă: Și totuși, o să convocați ședința? Dacă da, este preconizată o zi?

 

Ion Ceban: Ședința, ședința este convocată, ea este în derulare. Alte întrebări? Dacă nu sunt, vă spun mulțumesc și o zi cât mai frumoasă în continuare și o săptămână cât mai reușită pentru toată lumea.

 


Distribuie