
(Transcriere) Ședința primăriei din 18 august 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la pregătirea instituțiilor educaționale către noul an de studii. Admiterea in clasele liceale. Finalizarea odihnei de vară a elevilor în taberele constante din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Informație cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
4. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție mun. Chișinău
5. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Colegi, bună dimineața. Ne spuneți când sunteți gata. Încă o dată, bună ziua la toată lumea. Vreau, în primul rând, să mulțumesc Direcției de profil pentru organizarea taberelor de vară pentru copii și activitățile care se desfășoară pe întreg parcursul verii, atât în instituțiile extrașcolare, cât și în cele specializate, nemijlocit pentru organizarea și desfășurarea odihnei de vară.
Avem peste 25.000 de copii, inclusiv, în premieră, pentru copiii din afara țării, a familiilor care sunt în diasporă și foarte mulți copii a familiilor care sunt refugiate și stabilite pe teritoriul municipiului Chișinău. Reiterez, peste 25.000 de copii în moment beneficiază de serviciile cu suportul nemijlocit al Primăriei Municipiului Chișinău.
Obiectivul numărul unu în prezent, doamna viceprimar, domnul director, colegi, este să asigurăm toate cele necesare pentru ca noul an școlar să fie cât se poate, din punct de vedere a pregătirii, bine organizat. Asta înseamnă ca instituțiile să-și finalizeze reparația, cei care au început, cu mici excepții despre care am discutat noi cu dumneavoastră. Verificați spațiile, terenurile care sunt în proprietatea instituțiilor educaționale, mă refer aici la spațiile verzi, să fie securizate din toate punctele de vedere. Dacă este nevoie de intervenții, să se intervină suplimentar. Accesurile către instituțiile educaționale, trecerile pietonale, domnule viceprimar, și abonamentele școlare să fie disponibile. Am înțeles că 45.000 de abonamente au fost comandate deja în acest sens. Rog ca toate aceste lucruri să fie luate în considerare și cât se poate de bine organizat, să nu avem surprize. La fel și transportul public.
Încă un lucru pe care am vrut să-l remarc înainte de rapoartele dumneavoastră, sunt aceste jocuri de-a pisica și șoarecele, la modul propriu, în cazul protestelor organizate de unele formațiuni politice. Pentru că am văzut de toate, și aresturi de Pikachu, și bubu-bu, și ce vreți. Ai impresia că ei unii fără alții nu pot și au nevoie ca să fie de o parte profanate toate manifestațiile publice care sunt contra guvernare. De cealaltă parte, ca să tot bagi sperietori în continuare. Cel mai grav lucru este că și o parte, și alta învinuește primăria în anumite lucruri, că cineva autorizează, cineva nu autorizează. Mesajul meu către ambele formațiuni politice este să nu băgați Primăria Municipiului Chișinău în jocurile dumneavoastră murdare. Și să nu pasați responsabilitatea în asemenea circumstanțe pe instituțiile care își fac datoria dimineață până seara, șapte zile în săptămână.
Încă o dată vreau să atrag atenție, domnul viceprimar, colegii de la preturi și nemijlocit direcțiile responsabile, în special Direcția comunală locativă, Direcția transporturi, mobilitate urbană, dar și cei de la sănătate, ca tot ce ne-am propus în această perioadă, până la 1 septembrie, practic toate proiectele să fie aduse la bun sfârșit. Să rămână doar acele proiecte care sunt de mai lungă durată.
Și încă o dată vreau să atrag atenția dumneavoastră la calitatea lucrărilor, să verificați, inclusiv acele neconformități pe care le-am discutat vineri la ședința cu responsabilii, să fie luate în calcul, pentru că avem mai multe restanțe care trebuie, ca și situație, redresate. Domnule Pavaloi, vă rog frumos să vă referiți la.
Andrei Pavaloi: Domnule Primar General, stimați colegi, bună ziua. Așa cum ați menționat și dumneavoastră, în ultimele două luni de zile, directorii instituțiilor de învățământ, dar și șefii direcțiilor educaționale din sectoare, au depus eforturi pentru a pregăti instituțiile educaționale către noul an școlar. În acest sens, au fost efectuate lucrări de reparație cosmetică, dar și de categorie generală în toate instituțiile educaționale municipale.
La fel, am înaintat un demers către colegii noștri din cadrul Direcției Generale Mobilitate Urbană pentru a actualiza acele treceri de pietoni din preajma instituțiilor școlare. Și vreau să menționez faptul că, începând cu ziua de astăzi, în conformitate cu ordinul Direcției Generale, pe parcursul a patru zile, în fiecare dintre cele cinci sectoare ale municipiului Chișinău se află echipele multidisciplinare care verifică pregătirea instituțiilor către noul an școlar. Și după această verificare, vom veni cu un raport detaliat, dar, din câte comunică instituțiile, ei sunt pregătiți pentru începerea noului an școlar.
Cu referire la odihna de vară, vreau să menționez că, într-adevăr, peste 25.000 de copii deja s-au odihnit grație celor șapte programe puse la dispoziție de către Primăria Municipiului Chișinău. La ziua de astăzi de bază avem cele trei tabere din afara orașului care funcționează și unde se odihnesc copiii, sunt ultimele schimburi. Vom face ulterior totalurile, dar cu siguranță, în acest an, au beneficiat mult mai mulți copii decât în anul trecut de odihna de vară.
Cu referire la înscrierea copiilor în clasa I, deci revin, fiindcă începând cu data de 20 până în data de 30 august va avea loc cea de-a treia etapă. Vreau să menționez faptul că în instituțiile publice au fost depuse 8.575 de dosare sau au fost acceptați 8.575 de copii. La ziua de astăzi, pentru cea de-a treia etapă, ziceam 20-30 august, părinții au la dispoziție încă 140 de locuri disponibile în instituțiile educaționale municipale. În acest sens, noi am publicat vineri informația atât pe pagina Direcției Generale, cât și a Primăriei, cu referire la instituțiile unde avem locuri libere pentru înmatricularea în clasa I. Astfel, părintele cu dosarul poate merge pentru a depune o cerere în acele instituții unde sunt acele locuri libere.
Aceeași situație urmează să se întâmple și pentru clasa a X-a, unde la ziua de astăzi mai avem 480 de locuri disponibile pentru înmatriculare, dar din aceste 480 de locuri, 217 doar sunt în instituțiile publice. Ne bucură faptul că, pe an ce trece, părinții optează tot mai mult pentru instituțiile municipale în defavoarea instituțiilor private, ori pentru instituțiile private au rămas destul de multe locuri neacoperite. Ceea ce înseamnă că instituțiile municipale pun la dispoziția părinților toate cele necesare pentru studii de bună calitate, iar rezultatele din examenelor, atât de gimnaziu, cât și de bacalaureat din acest an, au demonstrat faptul că instituțiile municipale au obținut rezultate remarcabile atât la nivel de țară, cât și de municipiu.
Pentru clasa a X-a, ziceam, urmează aceeași situație. Noi am publicat informația cu locurile disponibile pentru clasa a X-a, iar în perioada 20-30 august, părintele ori copilul, dacă este deja major, poate merge la acea instituție cu dosarul pentru a depune acel dosar să înmatriculeze copilul în acea instituție. Mersi mult, raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Bolocan, vă rog.
Vladimir Bolocan: Domnule Primar General, stimați colegi, bună ziua. Pentru săptămâna trecută, pe segmentul de asistență socială, 2.534 de persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale. Au fost realizate peste 2.600 de intervenții la domiciliu și, la moment, avem în centrul de găzduire, găzduite 59 de persoane fără adăpost.
În continuare, menționez pe partea de sănătate că există o zonă foarte sensibilă la capitolul îmbolnăviri cu boli infecțioase, pentru că săptămâna aceasta deja au fost raportate 597 de cazuri de boli infecțioase, ceea ce este în creștere cu peste 20% comparativ cu săptămâna trecută. Din toate aceste cazuri, 43% au fost înregistrate la copiii cu vârsta de la 0 la 17 ani și marea majoritate dintre ele sunt internări.
Totodată, vreau să raportez că a mai fost raportat un caz de rujeolă în cadrul unui copil care încă nu este integrat într-o instituție de învățământ preșcolar, grădiniță. Copilul a fost, conform datelor, vaccinat cu prima doză de vaccin, dar amintim, este nevoie anume de un ciclu complet de vaccinare pentru a obține imunitate stabilă. Și după prima vaccinare, deși riscul este redus, dar oricum există. Copilul este în afara oricărui pericol, rezultatele de laborator sunt încă în așteptare. În ceea ce privește celelalte infecții, vreau să spun că, în sfârșit, a început să funcționeze sistemul de raportare a infecțiilor asociate asistenței medicale. Un lucru foarte benefic, ceea ce ne permite să creștem calitatea actului medical și să intervenim acolo unde este cazul.
Și nu în ultimul rând, menționăm că este în continuare încă raportat și anumite infectări cu COVID-19, dar este în limita erorii statistice și nu există niciun motiv de alarmare. Și iarăși, pentru conspiraționiști, nimeni pe nimeni nu are de gând să închidă în casă. Noi urmărim situația, o raportăm pentru ca lumea transparent să cunoască ceea ce se întâmplă, să nu se gândească că noi ceva ascundem sau că avem alte planuri secrete undeva sub tejghea.
Recomandăm, în special în ajunul începerii anului de învățământ, adulții în special să urmărească starea de sănătate a copiilor și pentru depistarea precoce a anumitor infecții, pentru ca odată cu începerea anului școlar să nu ducă la o răspândire mai mare atunci când copiii se adună în colectivități.
Și nu în ultimul rând, reamintesc că există vaccin nu doar împotriva rujeolei, rubeolei și oreionului, există și alte vaccinuri și de orice boală care poate fi prevenită prin vaccinare, trebuie să ne vaccinăm. Instituțiile medicale în continuare sunt foarte atente cu privire la situația legată de COVID-19. Slavă Domnului, ne-am învățat să tratăm COVID-ul, dar oricum trebuie să urmărim această infecție.
Și nu în ultimul rând, vom continua să punem accent inclusiv și pe diagnosticul rapid al anumitor infecții, dar este un lucru care în perioada următoare urmează să identificăm. De fapt, soluțiile au fost identificate, urmează deja părțile tehnice să fie implementate. Sperăm deja către anul viitor să avem și la capitolul ăsta rezolvată problema cu rapiditatea și exactitatea analizelor.
În continuare, în unitățile de primiri urgente prevalează bolile cardiovasculare ca adresări. Cel mai probabil, vom relua activitățile noastre în ceea ce privește transmiterea mesajelor și prevenirea poverii bolilor non-transmisibile asupra sănătății publice. Nu în ultimul rând, poate vom veni în viitorul apropiat și cu un document de politici municipale dedicat acestui aspect. Rămâne cu doamna viceprimar de ramură să discutăm ultimele momente tehnice. Raport încheiat. Dacă sunt întrebări, răspundem.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Ciornîi, vă rog.
Dorin Ciornîi: Domnule Primar General, stimați colegi. În perioada 11-17 august, întreprinderile municipale din gestiunea Direcției Generale Mobilitate Urbană au desfășurat o serie de intervenții, vizând întreținerea și îmbunătățirea infrastructurii municipale. Astfel, Regia Exdrupo și-a concentrat eforturile pe finalizarea acțiunilor de asfaltare cu stratul de uzură pe șoseaua Hâncești, fiind așternute aproximativ 1.300 de tone de asfalt.
Într-un ritm sporit s-a lucrat pe strada Nicolae Costin, unde au fost montate circa 600 de borduri și frezați peste 7.000 de metri pătrați de parte carosabilă. În intersecția străzii București cu bulevardul Dacia, s-a executat acțiuni ce vizează construcția unei bretele de întoarcere pentru transport. În același timp, pe mai multe artere din oraș au fost frezate denivelările de pe partea carosabilă.
În paralel, drumarii au intervenit asupra rețelei de canalizare pluvială, fiind reparate sau curățate circa 150 de elemente ale rețelei, iar străzile și pasajele subterane au fost salubrizate. Pentru sporirea siguranței în trafic a fost aplicat marcaj rutier pe o suprafață totală de 1.500 de metri pătrați. 140 de indicatoare rutiere au fost reparate sau înlocuite. De asemenea, au continuat acțiunile de stropire a arterelor principale din oraș pentru a proteja învelișul asfaltic.
La rețeaua de iluminat public, întreprinderea municipală Lumteh a intervenit cu diverse lucrări de întreținere curentă, printre care înlocuirea sau reparația a 250 de corpuri de iluminat și montarea a peste 1,4 km de cabluri. De asemenea, vă informăm că în perioada de referință, întreprinderile municipale de transport public au activat în regim normal, specific perioadei de vară, astfel asigurând emiterea a 288 de troleibuze și 150 de autobuze. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnule viceprimar, domnule Burdiumov, vă rog, preturile, vă rog frumos, a existat un demers din partea unei comunități de amatori pentru scuarul Catedralei, în zona unde sunt vânzătorii de tablouri, de a instala patru mese de șah. Vă rog frumos să dăm curs la acest demers.
Întrebări? Mass-media? Nu sunt. Dacă nu sunt, vă spun o săptămână cât mai reușită și o zi cât mai frumoasă în continuare.