(Transcriere) Ședința primăriei din 17 noiembrie 2025
Ordinea de zi a ședinței:
1. Raport cu privire la rezultatele activității subdiviziunilor din sectorul Botanica pe domeniile de infrastructură, educație, protecție socială, drepturile copilului etc.
Raportori: Diana Guba, pretorul sectorului Botanica, șefii subdiviziunilor de profil din sector
2. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
3. Informație cu privire la situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Marina Buga, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
4. Informație cu privire la conectarea instituțiilor din domeniul social și a fondului locativ din municipiul Chișinău la agentul termic livrat centralizat, în sezonul rece 2025-2026.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare
5. Raport cu privire la întreținerea gospodăriei drumurilor din municipiul Chișinău.
Raportor: Dorin Ciornîi, șef interimar al Direcției generale mobilitate urbană
6. Informație cu privire la desfășurarea campaniilor de salubrizare de toamnă și de plantare a arborilor pe teritoriul orașului.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Emilia Braga, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
7. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Grițac, șef al Secției securitate publică, Direcția de Poliție a mun. Chișinău
8. Informație cu privire la situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției Situații Excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Bună dimineața, stimați colegi. Ne aflăm în sectorul Botanica. Săptămâna trecută, am avut ședința în sectorul Rîșcani. Și am decis ca să continuăm pe sectoare. Și am rugat toți colegii să fie prezenți la fața locului. Revin. Nu? Pe microfonul ăsta spun sau pe ăla? Pe ăla, nu?
Deci, așa cum spuneam, vom avea raportul colegilor noștri din sectorul Botanica și ce s a reușit să se facă pe rând, în fiecare sector. Dar, în continuare, aș vrea să încep cu subiectul care de două săptămâni este în vizorul public și nemijlocit tot ce se întâmplă în jurul Hotelului Național.
Subiect care a fost suficient de mult politizat, subiect la care, cu mare regret, nimeni nu a vrut să dea de capăt. Și, de fiecare dată, atât în aparițiile publice, pe care le vedeam, se insista ca primarul și primăria, municipiul Chișinău, să intervină. Sunt câteva lucruri pe care vreau să le punctez în acest sens.
Astăzi, rog, pe la Hotelul Național, doamna viceprimar, rog să meargă cu un grup de lucru cu toți responsabilii să meargă la fața locului și să estimați cheltuielile și necesitățile pentru montarea unui gard în jurul acestui fost hotel. Factura pentru aceste cheltuieli să fie evaluată, transmisă către proprietarul acestei clădiri.
Guvernul care se tot laudă că face ceva și nu a făcut până la această etapă nimic și se spală pe mâini de parcă a fost un obiectiv cuidat de pe care îl va amplasa Primăria Municipiului Chișinău în scurt timp, să fie păzit. Asta înseamnă că noi avem. Și am o rugăminte atât la cei de la guvernare, cât și colegii noștri, să facă uz de toți responsabilii de acolo. Dacă nu pot ei, atunci să instalăm noi camere de luat vederi. Și, imediat după ce o să fie instalat gardul, o să fie pus în circuitul public efectul acestor acțiuni comunicate celor de la guvernare.
Am înțeles că se preocupă cei de la Guvern de acest subiect, dar și multe alte subiecte de pe teritoriul municipiului Chișinău. Revin la ideea pe care am menționat-o anterior. Dacă există interes față de această clădire, rog ca această clădire să fie naționalizată. Așa dar, ca să fie creat un centru de dezvoltare și cercetare, un centru de tineret, care nu există sub nicio formă. Dar trebuie să existe voință politică pentru aceasta.
Vrem ca și alte instituții de pe teritoriul Chișinăului care sunt abandonate să fie securizate și să fie asigurată paza de stat. Rog ca toate adresele care sunt pe teritoriul municipiului Chișinău, începând cu Filarmonica, liceul Real, fosta clădire și multe alte clădiri care sunt abandonate și care sunt de stat și în special cele care sunt de stat, să fie asigurate acele măsuri ca aceste clădiri să fie securizate.
La fel, să fie identificate toate clădirile care sunt în proprietate privată și lăsate în paragină. Am văzut mai multe inepții menționate la un post de televiziune precum că primăria a înlăturat vreun gard pe lângă această clădire a fostului Hotel Național. Și aduc aminte că acel gard era instalat nu pentru a fi îngrădită clădirea și securizată ca să nu intre nimeni, dar era îngrădit drumul, trotuarul și spațiile verzi pentru ca proprietarul să demoleze această clădire la cerere.
Tot atunci, cei de la guvernare și foștii lor colegi, actualii colegi, făceau scandal și cereau ca să fie întreprinse acțiuni, inclusiv naționalizare. Acum aveți absolut mâna liberă ca să faceți acest lucru. Și atunci când am încercat să intervenim, au fost sunați și colegii de la poliție și eu, acuzați și colegii noștri, că am avea vreo legătură cu această perspectivă. Repet, atunci când s a întâmplat tragedia, toată lumea a dispărut prin tufari, inclusiv cei care făceau foarte multă gălăgie la acea etapă.
Deci, o dată în plus, domnul Pretor, viceprimar, întreprindeți toate acțiunile necesare și spun un mesaj pentru colegii noștri de la poliție. Rog ca, într-adevăr, subiectul să nu fie de ordin de manipulare. Am văzut mesajul conducătorilor în această privință. Noi nu am acuzat poliția, nu am adus nicio învinuire în acest sens. Din contra, pe tot acest parcurs, am avut o colaborare pe anumite domenii destul de bună. Și sper ca să fie în continuare așa.
La fel, în acea emisiune televizată, am văzut o jurnalistă care spunea despre faptul că ar fi bine ca să instalăm ferestre și uși în cadrul acestei pe întreg perimetrul acestei clădiri. Nu știu de unde vine asemenea inspirație. Nu știu ce are bugetul municipal cu instalarea ferestrelor și ușilor într-o clădire care aparține unui proprietar privat. Dar, cel mai grav este faptul că, până la această etapă, nu există o normă legală și cei care astăzi se dau în spectacol atât la televiziuni, cât și pe la diferite tribune, fie că sunt la guvern, fie că sunt în altă parte, nu au fost capabili ca până, repet, în ziua de astăzi, să elaboreze un cadru normativ legal ca să securizeze pe de o parte, să diminueze din riscuri, pe de alta.
De asta, rog colegii, ținând cont de aceste briefinguri și indiferența autorităților, să fie elaborat un proiect de lege și în scurt timp să fie propus atât în Parlament, cât și la nivel de Guvern, pentru a reglementa aceste lucruri, în special ceea ce ține de clădirile abandonate. Cine este responsabil? Ce se poate face în această privință? Care urmează să fie soarta acestor clădiri?
Deoarece, la această etapă, noi, cei cărora ni se solicită să intervenim într o formă sau alta, putem decât să trimitem acolo niște agenți constatatori, să rugăm colegii de la spații verzi sau de la finanțe să vină să asigure paza, ceea ce nu este normal. Există oameni responsabili în această privință. Dar noi putem să facem nu mai mult decât un proces verbal pe faptul că în jurul clădirii sau în clădire este murdar, sunt anumite zone este ambrozie sau orice altceva. Și aici mesajul este unul foarte simplu: nu arătați cu degetul, haideți împreună să facem ceva în acest sens.
O altă problemă care este foarte conexă cu ceea ce ține nemijlocit de zonele de risc și despre care am să vorbesc, am să insist în continuare. Această problemă devine tot mai gravă, mai periculoasă și aici trebuie să avem o abordare comună. Este vorba despre vânzarea și consumul de droguri. Această problemă trebuie să fie tratată ca o problemă națională. Dacă nu vrem ca ea să iasă de sub control total și să devină problemă similară statelor din America Latină, America Centrală sau unele state europene.
Nu am de gând la această etapă să aduc învinuiri nimănui și chiar rog pe nimeni să nu vină cu replici după sau cu explicații. Cert este un singur lucru că această situație este scăpată de sub control. Voi menționa ceea ce am spus în repetate rânduri, în special în ultima perioadă. În cadrul instituțiilor de învățământ, în preajma instituțiilor de învățământ, pe teritoriul municipiului Chișinău și al Republicii Moldova, copiii de la o vârstă foarte mică cunosc unde, cum și ce fel de drog pot să procure. Despre asta vorbesc semenii lor. Acest lucru este imposibil să fie așa fără ca și autoritățile să cunoască despre acest subiect. Dacă știu copiii din clasa a cincea, a șasea, a șaptea, nu cred că nu cunosc despre acest lucru autoritățile.
Toate parcurile sunt împânzite de tot felul de zone în care de dimineață până seara târziu sunt pline de tot felul de găselnițe în preajma copacilor, pietrelor. Și da, problema este foarte gravă, de la drogurile sintetice până la drogurile clasice. De asta, o să rog foarte mult și colegii care sunt în Parlament, în special la comisiile pe domeniul pe care sunteți dumneavoastră responsabil, dar și cu intervenții în cele domenii care țin de ordin penal, administrativ și de altă natură, să fie pregătite acele reglementări cât se poate de dure. Și vreau să văd cum un deputat sau altul nu va ridica mâna sau va încerca să paseze vina, responsabilitatea sau să nu recunoască că problema există.
Același lucru, cu mare regret, se întâmplă și în localurile din municipiul Chișinău și Republica Moldova. Și nu cred, repet, că despre asta nu se cunoaște. Și nu mi aș dori foarte mult ca cineva aceste lucruri să le crîșuiască în continuare, făcând tot felul de sau creând tot felul de scenarii, de parcă nu e pe seama nimănui. Consumul și distribuția drogurilor a devenit, repet, o problemă națională. Și asta pe fundalul faptului că cetățenii continuă să plece masiv, sărăcia se adâncește, iar unele lucruri scapă de sub control. Doamna viceprimar, colegi, sper ca mesajul este înțeles.
Domnul Pavaloi, ca să nu fim undeva separat de toate acțiunile în acest sens, rog să propuneți împreună cu colegii, atât de la tineret, pe domeniul educației și pe domeniul sănătății, în special în clasele a VIII a, a XII a, un plan de acțiuni foarte detaliat. Cum sensibilizăm problema? Și am să rog aici să fie foarte componentă și colegii de la poliție, de la alte subdiviziuni. Această problemă nu mai poate fi tratată cu ochii închiși. Și, repet, haideți să acționăm împreună. Cum ziceam, suntem gata să ne implicăm, veți tot suportul în această privință.
Și încă un subiect la care am vrut să fac referință este bugetul municipal pentru anul 2026. Colegii de la finanțe, rog să fie în scurt timp lansată procedura foarte transparentă de dezbatere publică a bugetului pentru anul 2026. Așa cum prevede legislația pe de o parte și așa cum am obișnuit tradițional, consultarea fracțiunilor, grupurilor de specialiști în consiliu, societății civile, cu oameni atât în teren, cât și în prețuri. Să dezbatem pe larg ceea ce ne propunem pentru anul viitor.
Repet, în pofida tuturor blocajelor care există la această etapă și a politizării excesive a subiectului bugetului provizoriu, toate proiectele și programele din municipiul Chișinău derulează conform celor angajamente planificate. Nu există la această etapă vreun subiect care să fie piedică pentru realizarea acestor angajamente.
La fel, până la finele anului, rog colegii de la finanțe, ținând cont de faptul că urmează să fie consultat inclusiv bugetul național, luând în considerație aceste aspecte, să fie transmis Consiliului Municipal Chișinău pentru examinare. Și o să vedem în continuare cine și ce rânză are. Repet, pentru anul 2025, bugetul a fost elaborat în termen, a fost prezentat în termen și opt ori a fost ori respins, ori exclus de pe ordinea de zi. Ați văzut toți ce s-a întâmplat la ultima ședință. Dacă este nevoie, mai includeți o dată. Ca oamenii să vadă cine de fapt și ce hram poartă în acest sens.
Repet, aceste blocaje sunt de ordin politic. Fiecare dintre ei a considerat că poate bloca cumva activitatea primăriei. Și, spre surprinderea tuturor, vreau să vă mulțumesc încă o dată pe această cale pentru acel raport de doi ani de zile, care deja este disponibil în spațiul public pentru toată lumea. Reiterez, 60% din ceea ce ne-am propus noi cu dumneavoastră în anul 2023 și au fost angajamente față de locuitorii municipiului Chișinău formulate, sunt implementate sau în curs de implementare. Să-mi arate cineva vreo localitate din Republica Moldova, vreun guvern de regiune care are asemenea indicator. Asta în pofida tuturor blocajelor.
Acum că suntem în sectorul Botanica, vreau să ne spuneți pe rând care este situația la noi în domeniu. Doamna pretor, domnul Țîmbăliuc, domnul Musteață, doamna Olaru, domnul Golovaci, doamna Ludmila, Bătrîneț, domnul Nedelea, domnul Ișciuc, domnul Erhan și domnul Crețu. Vă rog, doamnă pretor.
Diana Guba: Bună ziua, domnule primar, stimați colegi. La etapa actuală, în sectorul Botanica sunt în desfășurare circa 50 de proiecte de renovare și amenajare a infrastructurii. Astfel, menționăm cele mai mari proiecte de amenajare.
O atenție deosebită o acordăm bulevardului Dacia, care este unde pe toată lungimea bulevardului au fost realizate lucrări de amenajare a trotuarelor, piste pentru bicicliști, locurilor de parcare, instalarea iluminatului stradal, montarea mobilierului urban și spațiul verde. Ultimele sectoare la care se lucrează în vederea finalizării lucrărilor pe bulevardul Dacia sunt intersecția bulevardul Dacia cu strada Burebista, amenajare parcărilor și a trotuarului și tronsonul Decebal-Cuza Vodă, acces, scuzați, Cuza Vodă, acces către curțile de bloc. Practic, bulevardul Dacia este finalizat 96%.
De asemenea, continuă lucrările de amenajare a străzii Burebista, tronson Dacia-Sarmizegetusa, unde se amenajează buzunarele de acces, urmează pavarea locurilor de parcare, 62 de locuri și amenajarea spațiului verde. La fel, pe strada Minsk se execută lucrări de reparație curentă de asfaltare a trotuarelor și acces acceselor către curți. În a doua etapă pentru anul 2026, aici sunt planificate amenajarea locurilor de parcare. Anul acesta am preconizat renovarea a nouă curți. Sunt finalizate lucrările de amenajare în curțile blocurilor Bulevardul Dacia 17 cu 102 locuri de parcare amenajate, Muncești 784 cu 35 de locuri de parcare și Dacia 44 cu 36 de locuri de parcare.
În derulare sunt curțile Cetatea Albă 3-5 cu 50 de locuri de parcare, Bulevardul Cuza Vodă 35/2, 33 cu 35 de locuri de parcare, s au finalizat lucrările de amenajare a locurilor de parcare, se execută pregătirea de asfaltare a acceselor și trotuarelor. Strada Nicolae Grădescu 6, avem 21 de locuri de parcare, se execută pregătirea de asfaltare a acceselor și trotuarelor și amenajarea locurilor de parcare. Curtea Bulevardul Cuza Vodă 42-45/2, avem 62 de locuri de parcare și strada Independenței 34-36, avem 51 de locuri de parcare. Urmează finalizarea amenajărilor locurilor de parcare și spațiul verde.
În curtea din strada Nicolae Titulescu 2-4, Bulevardul Decebal 61-63, au loc lucrări de renovare. Până la moment au fost executate lucrări de înlocuirea bordurilor, asfaltarea acceselor și trotuarelor, se execută lucrări de pavare a trotuarelor. Tot aici va fi renovat terenul de sport și instalat teren de joacă. Continuăm proiectele de amenajare, extinderea locurilor de parcare în curțile blocurilor de locuit Hristo Botev 11/2, 40 de locuri de parcare, Cetatea Albă 141, 31 de locuri de parcare și Hristo Botev 19/5, 61 de locuri de parcare.
Se finalizează reabilitarea sistemului de iluminat în parcul Valea Trandafirilor și au fost demarate lucrările de amenajare a unei rampe de acces pentru cărucioare și persoane cu nevoi speciale dinspre parcul de distracții spre digul dintre lacul 1 și 2 din Valea Trandafirilor.
Ca urmare a lucrărilor de reconstrucție a rețelelor termice în adiacentul străzii Hristo Botev 25, urmează a fi finalizată lucrările de pavare a trotuarului. Strada Sarmizegetusa și strada Cuza Vodă, tronson Dacia-Independenței, se află la etapa de conservare a lucrărilor de amenajare a trotuarelor și locuri de parcare, proiectele care vor fi finalizate în anul 2026.
Au fost proiectate și sunt planificate pentru anul 2026 lucrările de renovare a străzii Independenței, amenajarea scuarului din bulevardul Dacia 50, strada Sarmizegetusa, tronson Burebista, Grădina Botanică, bulevardul Cuza Vodă, tronson Independenței, strada Grenoble, redirecționarea apelor pluviale pe strada Pandurilor 4 și Cetatea Albă 20.
În același timp se află în etapa de proiectare 10 curți de bloc, scuarul din strada Zelinski 13, strada Trandafirilor, strada Grădina Botanică, strada Burebista, Valea Crucii, drumul Băcioiului, Băcioii Noi, șoseaua Muncești, strada Minsk, accesul și trotuarul din strada Așhabad. În campania de plantare a arborilor au fost realizate pe strada Dacia 181 de arbori, Trandafirilor 72 de arbori, Hristo Botev 20 de arbori, Sarmizegetusa 46 de arbori, Teilor 25 de arbori, Decebal 340 de arbori. În cadrul cărora au fost antrenați inclusiv și voluntari din rândul locatarilor, elevi ai centrelor de excelență, școli profesionale cu susținerea întreprinderilor municipale.
De asemenea, au loc lucrări de plantare a arborilor și arbuștilor pe bulevardul Traian, 70 de copaci și 280 de arbuști, conform proiectului dendrologic. Urmează de asemenea plantarea arbuștilor și plantelor multianuale pe bulevardul Dacia 17, 55 de arbuști decorativi. Săptămâna precedentă, în parcul Valea Trandafirilor din sectorul Botanica, s a desfășurat o nouă ediție a maratonului toleranței, ediția a cincea, dedicată Zilei Naționale a Tinerilor și Zilei Mondiale de Prevenire a Abuzului și Violenței împotriva Copiilor, sub genericul construim familii puternice, spunem nu violenței.
Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu instituțiile de învățământ, Liceul Teoretic cu Profil de Arte Elena Alistar, Instituția Publică Liceul Teoretic Liviu Rebreanu, Liceul Teoretic cu Profil Sportiv Gloria. Au participat peste 1500 de copii și maturi.
În perioada 14-16 noiembrie, pe bulevardul Dacia 20, s a desfășurat târgul cu tradiții, un eveniment dedicat produselor locale, tradițiilor autentice și producătorilor autohtoni. La fel, în ziua de sâmbătă, a fost organizat un eveniment de salubrizare în comun cu Centrul de Tineret. Raport finalizat.
Victor Țîmbaliuc: Bună ziua. Activitatea întreprinderii municipale pentru servicii locative Botanica. Activitatea de bază este servicii de evacuare a gunoiului menajer, salubrizare și igienizarea a pasajelor pietonale în număr de șase din sectorul Botanica, salubrizare mecanică a și a părții carosabile cu utilaj specializat. Salubrizarea manuală a spațiilor verzi, trotuare, alei, scuaruri, salubrizarea platformelor pentru acumularea deșeurilor, salubrizarea zilnică a stațiilor de așteptare a transportului public, lichidarea avarierilor la blocurile locative în gestiunea ÎMGFL-urilor.
Astfel, în perioada 10-16 noiembrie, întreprinderea municipală pentru servicii locative Botanica a încărcat și evacuat în total 100 de rute de deșeuri, dintre care ÎMGFL-uri 56 de rute, încărcarea și evacuarea deșeurilor degajate neautorizat din preajma platourilor de acumulare a deșeurilor, crengi, frunze, iarbă, deșeuri menajere și deșeuri din urma de construcții, 24 de rute. Încărcarea și evacuarea frunzișului, 14 rute, încărcarea și evacuarea frunzișului în urma măturării mecanizate, patru rute. Încărcarea și evacuarea deșeurilor în urma demolărilor, două rute.
Totodată, avem și servicii în comun cu pretura sectorului Botanica. Lucrări de reparație capitală a pasajului subteran pietonal din șoseaua Muncești 800, lucrări de amenajare, montarea pavaj din scuarul bulevardul Dacia 65/2, inclusiv plantarea florilor și arbuștilor arbuștilor și arborilor. Pavarea treptelor din bulevardul Dacia 8, confecționarea și montarea balustradei, reparația mobilierului urban. Lucrări de execuție a treptelor din strada Minsk 2, confecționarea și montarea balustradelor, inclusiv a rampei de acces.
Confecționarea și montarea rampelor de acces pentru persoane cu nevoi speciale din bulevardul Dacia 25, 29, Nicolae Zelinski 26/2, bulevardul Decebal 6/1. Lucrări de amenajare a terenului de joacă pentru copii din strada Burebista 42. Totodată, reabilitarea elementelor de joacă ieșite din funcțiune. Lucrări de reparație a sistemului pluvial și sistemului de iluminat al pasajelor subterane din strada Teilor, Toci cu bulevardul Dacia. Lucrări de decapare a solului uzat, transportarea, amenajarea cu sol fertil a zonelor verzi în curțile de bloc locative reparate, ulterioara plantare a arborilor, arbuștilor.
Amenajarea terenurilor publice prin montarea de pavaj din strada Hristo Botev 3/1, bulevardul Cuza Vodă 1, bulevardul Dacia 21, bulevardul Dacia 50/7 din preajma grădinii zoologice. Lucrări de reparație a platformei și treptelor din pasajul subteran, bulevardul Decebal, Toci cu bulevardul Dacia. Demontarea și evacuarea gheretelor, garaje, pavilioane comerciale, dispozitive publicitare și demolarea cu evacuarea fundațiilor din beton din sector. Demontarea și evacuarea elementelor uzate din curțile blocurilor locative și terenuri de joacă uzate.
Demontarea, reparația și montarea băncilor în curți de bloc și străzi. Lucrări de restabilire a pavajului avariat de la stațiile de așteptare, alei pietonale, scuaruri. În derulare lucrări de reparație a elementelor vandalizate din pasajul subteran din strada Teilor, Toci cu bulevardul Dacia. Lucrări de demontare și evacuare a platformei din beton din bulevardul Dacia, cu amenajarea solului fertil, ulterior plantarea de arbori și arbuști. Lucrări de reparație capitală a pasajului pietonal subteran din șoseaua Muncești 800. Astfel, este în curs de finalizare.
S-au executat lucrările de betonare a scărilor exterioare, pereților de suport și executarea balustradelor exterioare, interioare și a rampelor de acces pentru cărucioare. Totodată, întreprinderea municipală pentru servicii locative Botanica este pregătită pentru sezonul de iarnă 2025-2026, în felul următor: tractor MTZ 82 cu perie și lame, șapte unități, dintre care două unități este dotată cu sărăriță de tip remorcă, tractor LS cu perii și lame, trei unități, la fel, două unități este echipată cu sărăriță de tip remorcă, tractor Irun cu perie și lamă, o unitate, încărcător Avant M860 dotată cu perie, lamă, coș și sărăriță, două unități, încărcător Avant M745 cu coș pentru încărcarea materialului antiderapant, o unitate.
Totodată, echipa mobilă de intervenție este dotată cu lopeți pentru deszăpezirea manuală a stațiilor, scărilor și spațiilor publice, sărărițe manuală, motoaruncătoare de zăpadă. La moment, în depozitul întreprinderii municipale este depozitat aproximativ 220 de t de material antiderapant și soluție specială pentru anti-îngheț 22 de t.
La fel, una din priorități este dezvoltarea întreprinderii municipale. Astfel, prin urmare, la momentul actual, întreprinderea deține 94 de angajați, în raport cu anterior 64 și deținem 21 de unități de transport și circa 60 de atașamente și utilaje. Totodată, întreprinderea municipală în ultima perioadă a îmbunătățit următoarele: reparația încăperilor pentru muncitori, două etaje, reparația acoperișului, reparația fațadei, reparația și construcția depozitului depozitului, zona reparație pentru utilaj tehnic, crearea încăperilor de producție, secție tâmplărie, secție sudare, secție vopsire. Totodată a fost achiziționat un transport pentru muncitori. Raport finalizat.
Ion Musteață: Bună ziua, domnule primar general, stimați colegi. În subordinea Direcției Educație, Tineret și Sport sectorul Botanica, avem 56 de instituții. Vreau să mă refer la mai multe capitole aici. Dacă să ne referim la alimentație, la moment în sector se alimentează elevii clasei I-a a IX-a cu dejun gratuit în număr de 8659 de elevi.
Totodată, suplimentar, 635 de elevi se alimentează cu dejun și prânz gratuit, în sumă totală de 34 Lei și 40 de bani. Totodată activează și instituție de educație, școala specială numărul 12, cu un contingent 59 de elevi, instituție specială care se alimentează cu suma de 36 Lei 60 de bani. Suplimentar, la capitolul alimentație pot informa că în sector avem 7270 de copii care în instituțiile de educație timpurie, în grădinițele de copii, care se alimentează cu suma totală sau costul pe zi de 44 Lei 70 de bani.
Săptămânal, colaboratorii Direcției Educației, Tineret și Sport merg în vizită în instituțiile subordonate și verifică compartimentele respective. Totodată, pentru anul curent au fost incluse în reparații capitale 16 instituții. La moment, în toate instituțiile nominalizate, lucrările sunt finisate. Mai avem și un proiect de anvergură la Liceul cu Profil de Arte Elena Alistar. Este vorba de sala de festivități, care până la moment, practic, sala respectivă era folosită și ca sală pentru masă, pentru mese pentru copiii în instituția dată.
Dar, dat fiind faptul că ultimii doi ani am dat în exploatare blocul alimentar, care a fost construit practic de la zero, la moment sala se renovează și va fi folosită după destinație. Totodată avem zilnic se efectuează lucrări de salubrizare în instituțiile din subordine, gunoiul acumulat este evacuat de către cu suportul ÎM SCL Botanica. Săptămâna, ultimele două săptămâni am avut și defrișarea, curățarea și renovarea arborilor în 11 instituții. Suplimentar pentru dotarea instituțiilor de învățământ pe parcursul anului au fost procurate mobilier, utilaj tehnologic, tehnică de calcul, material de uz gospodăresc, materiale de construcție. Suma totală constituind în jur de 9 milioane Lei. Raport finalizat.
Carolina Olaru: Bună ziua, domnule primar general, stimați colegi. Direcția de Asistență Socială sectorul Botanica organizează și acordă în continuu, conform competențelor, măsuri de asistență socială prin acordarea serviciilor și prestațiilor sociale. În perioada anului curent, prin intermediul direcției, a fost acordat asistență socială pentru 9553 de beneficiari.
În perioada săptămânii precedente au fost efectuate 591 de vizite la persoanele vârstnice, solitare și persoanele cu dizabilități. Totodată, tot în această perioadă, la necesitate au fost acordate celelalte servicii existente în cadrul direcției, cum ar fi ajutor material, serviciul îngrijire socială la domiciliu, compensație pentru serviciile de la serviciilor de transport, articole protetice ortopedice, ajutor social, servicii de alimentare, bilete sanatoriale.
Începând cu data de 3 noiembrie, a început înregistrarea compensației pentru energie pentru sezonul rece 2025-2026. Și, în acest sens, asistenții sociali din cadrul direcției au acordat suport la înregistrarea cererilor persoanelor care nu pot din diverse motive să o facă de sine stătător. Total, în perioada respectivă, au fost înregistrate 3041 de cereri, inclusiv săptămâna precedentă 1444 de cereri.
Începând cu ziua de astăzi, echipa mobilă se va deplasa zilnic la domiciliul persoanelor care din motive de sănătate nu se pot deplasa la sediul direcției pentru a se înregistra la compensație. La moment avem 46 de solicitări. Pe parcurs, dacă vor mai parveni solicitări, deci de asemenea echipa mobilă se va deplasa la domiciliu pentru a oferi suport.
Vreau să menționez că în sectorul Botanica, de asemenea, funcționează Centrul de zi Adir, care unul din dintre serviciile noi care a fost deschis, creat de Primăria Municipiului Chișinău prin Direcția Generală Asistență Medicală și Socială, care este destinat tinerilor cu dizabilități din spectrul autismului care au nevoie de sprijin, îndrumare și participare activă în viața comunității. Capacitatea de deservire a acestui centru este de 25 de persoane și serviciile oferite sunt activități ocupaționale, culturale, sportive și recreative, kinetoterapie și psihopedagogie, ergoterapie și terapie ocupațională, alimentație zilnică și suport psihologic. Raport finalizat.
Marina Golovaci: Bună ziua, stimate domnule primar, stimate doamne viceprimari, doamna pretor. Asociația Medicală Teritorială Botanica, împreună cu subdiviziunile acesteia, trei centre ale medicilor de familie, numărul 1, 2, 3 și Centrul de Sănătate Muncești, pe parcursul săptămânii trecute au continuat activitățile de prestare a serviciilor medicale primare și specializate de ambulator populației din sectorul Botanica. Totodată, am avut implicări active și în alte activități intersectoriale, comunitare, inclusiv colaborare cu alte instituții.
Inițial, vreau să mă opresc foarte pe scurt pe niște date statistice legate de morbiditatea prin infecții respiratorii în cadrul sectorului. Pe parcursul ultimei săptămâni au fost înregistrate 656 de cazuri de infecții respiratorii acute, ceea ce este o creștere cu 158 de procente comparativ cu săptămâna precedentă. Această cifră și această creștere este de două ori mai mare decât creșterea în perioada similară a anului trecut. Adică avem așa un val de infecții respiratorii.
Ca și prelungire a celor relatate privind creșterea infecțiilor, menționez că instituția continuă activitățile de vaccinare împotriva gripei și infecției COVID. La moment, din 20.000 de vaccine recepționate de către AMT Botanica, au fost deja realizate 17.000, ceea ce constituie 85,5%. Vaccinarea se finalizează la finele lunii noiembrie, de aceea noi invităm toată populația, în special persoanele din grupele de risc. Vorbim de pacienții cu diferite diagnosticuri cronice, dar și personalul implicat în activitățile sociale care are contact cu populația și la fel face parte din categoria persoanelor care trebuie să fie vaccinate. Așa că vă invităm și vă așteptăm toți la medicii de familie în cadrul instituțiilor pentru vaccinare.
Vreau să menționez faptul că instituția și colaboratorii noștri au realizat un șir de activități legate de campania de informare pentru vaccinare și aici țin să mulțumesc șefului Direcției Educație, Tineret și Sport, domnului Ion Munteanu, pentru deschidere. Săptămâna trecută am avut o ședință de informare în cadrul Preturii Botanica cu toți managerii instituțiilor educaționale, împreună cu Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor Botanica.
O altă activitate comunitară care a avut loc în cadrul AMT Botanica, la data de 11 noiembrie, noi am fost gazda grupului de experți internaționali și naționali din cadrul misiunii integrate de evaluare a capacităților și necesităților de control al cancerului. Deci, în această misiune au fost implicate evaluarea instituțiilor atât de nivel municipal, cât și a celor de nivel raional și republican. În baza acestor discuții și evaluări va va fi elaborat noul Program Național de Control al Cancerului pentru anul 2026-2030.
O altă activitate este începerea unui curs de instruire pentru circa 30 de lucrători medicali, care se va desfășura la fel în incinta AMT Botanica, în perioada noiembrie-decembrie. Cursul se numește Dezvoltarea capacităților medicilor și asistenților medicali de familie în identificare, gestionare și referirea cazurilor de sănătate mentală prin utilizarea ghidului OMS MHGap. Sesiunile sunt organizate de Societatea Psihiatrilor, Narcologilor, Psihoterapeuților și Psihologilor Clinicieni din Republica Moldova, în colaborare cu Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie și, apropo, este foarte util, inclusiv în contextul celor relatate de domnul primar privind creșterea consumului de droguri.
Menționez că săptămâna trecută, vineri, a fost dedicată și a fost Ziua Mondială a Diabetului. În acest context au fost desfășurate un șir de activități legate de screeningul glicemiei la persoane și informarea populației privind necesitatea examinării medicale și prevenirii diabetului zaharat. Noi am evaluat, am efectuat circa 300 de analize la glicemie, atât în holurile subdiviziunilor, cât și în sălile de triaj. La fel, am avut pe data de 13 noiembrie o activitate desfășurată cu în colaborare cu Centrul de Sănătate Publică Chișinău, în cadrul liceului Iulia Hașdeu din sectorul Botanica, la fel în contextul prevenirii diabetului zaharat și informării populației despre complicațiile acestuia.
În final, vreau să spun că pe data de 15 noiembrie, AMT Botanica a asigurat garda medicală în cadrul evenimentului Dialogul între generații, a cărui sezon de iarnă a început și se desfășoară în incinta Universității de Stat din Moldova, Palatului de Cultură. Și doar așa foarte pe scurt, noi continuăm în cadrul subdiviziunilor lucrările de reparație, reparăm capital secția de pneumologie din cadrul Centrului Medicilor de Familie numărul 2 și secția reabilitare medicală și medicină fizică din cadrul Centrului Consultativ Diagnostic. Finalizarea lucrărilor este preconizată pentru decembrie, finele lunii decembrie, așa că sper că o să avem și un fel de deschidere așa oficială. Mulțumim, raport finalizat.
Ludmila Chihai: Bună ziua, domnule primar. Bună ziua, onorată asistență. Consider oportun de a începe cu prezentarea centrelor și serviciilor care sunt predestinate copiilor aflați în situație de risc și familiilor social vulnerabile, amplasate în sectorul Botanica. În sectorul Botanica se află Centrul Municipal de Plasament și Reabilitare a Copiilor cu vârstă fragedă, care acordă următoarele servicii: serviciul maternal de plasament cuplu mamă-copil, serviciul social de plasament de urgență și planificat pentru copiii separați de părinți, vârsta 0-12 ani, serviciul social centru de zi pentru îngrijirea copiilor cu vârstă de 4 luni - 3 ani, serviciul social de zi pentru copii cu dizabilități neuromotorii și tulburări de neurodezvoltare, vârsta 1-14 ani, care oferă programe de recuperare motorie, kinetoterapie, terapie funcționară, suport psihologic și reabilitare și serviciul social Respiro, care oferă plasament rezidențial temporar până la 30 de zile pentru copiii cu dizabilități cu grad sever.
La fel, pe teritoriul sectorului Botanica este amplasat și Serviciul Social Casă Comunitară pentru Copii în situație de risc, vârsta 10-18 ani. Este un plasament temporar într-o locuință de tip familie pentru copiii privați temporar sau permanent de mediul familial, dar și pentru copiii vulnerabili sau aflați în situație de risc. La fel, în sectorul Botanica sunt amplasate două locuințe social asistate, care este un mecanism de sprijin pentru tinerii care iesă din sistemul rezidențial și este o tranziție spre viața independentă pentru a forma deprinderilor de viață independentă, gestionarea finanțelor, gătit, igienă, organizare. Deci, în direcția a plasat un tânăr de 16 ani care s-a aflat în plasament rezidențial, în locuința socială asistată pentru a-i oferi posibilitatea de a-și continua studiile și a-și forma deprinderile de viață independentă.
La fel, în subordinea direcției se află cinci centre comunitare, care au drept scop dezvoltarea armonioasă a copiilor și îmbunătățirea vieții familiilor aflate în dificultate. Unul din centre este în parteneriat cu Federația de Ciclism. Frecventează în mediu pe zi circa 100-120 de copii. La fel, sunt amplasate două centre pentru copii în situație de risc, care oferă servicii în dezvoltarea deprinderilor de viață, suport academic, activități recreative și educative și orientare profesională pentru adolescenți.
Aș dori să menționez că 49 de copii din familii vulnerabile din sectorul Botanica, recent, au beneficiat de produse alimentare și igienice din partea unei organizații obștești italiene, fiind beneficiari ai proiectului Susținere la distanță. La data de 13 noiembrie, în cadrul comisiei municipale pentru protecția copiilor aflați în dificultate, au fost examinate 60 de cazuri cu privire la acordarea sprijinului material, în urma căreia familiile au beneficiat de sprijin material. Suma totală fiind în mărime de 468.000 Lei.
În cadrul direcției, la moment sunt 16 copii plasați în centre de plasament rezidențial, șase copii în casă comunitară, un copil în casă de tip familie, șapte copii în serviciu asistență parentală profesionistă și un copil în locuință socială asistată. Din centrul maternal cuplu mamă-copil, avem plasați trei mame cu cinci copii. Din serviciul social centru de zi pentru îngrijirea copiilor cu vârstă de 4 luni - 3 ani, avem plasați 28 de copii. Aș dori să menționez, solicitările la acest capitol pe zi ce trece tot se măresc. Da, tot sunt mai mari.
La fel, avem plasați opt copii de urgență în familia extinsă, la care la moment se lucrează în direcția reintegrării copilului în familie sau în instituirea tutelei asupra copilului. Așa, la evidența direcției sunt 79 de copii plasați în serviciul de tutelă, care sunt monitorizați și supravegheați de către specialiștii direcției. 96 de copii se află în custodie, care la fel sunt monitorizați de specialiști și asistenții sociali din cadrul direcției.
Săptămânal, în cadrul echipelor multidisciplinare sunt examinate în jur de 20 de fișe de sesizări, dintre care marea majoritate sunt situații de risc social. Copilul trăiește în sărăcie extremă, neavând condițiile adecvate de trai, neglijarea din partea părinților în supraveghere și, desigur, consecințele comportamentul copiilor, care sunt consecințele la problema abordată de domnul primar anterior, consumul de droguri.
La fel, membrii echipelor multidisciplinare, desigur, identifică soluții și servicii de sprijin atât familiei pentru prevenirea separării copilului de familie, cât și protecția copilului împotriva oricărui tip de abuz. Comisia pentru protecția copilului, în fiecare săptămână are spre examinare în jur de 13 cazuri, majoritatea fiind privind întocmirea programelor de întrevederi a părinților care locuiește separat de copil cu copiii lor. În rest sunt mai mult examinate cazurile interne, prelungirea plasamentului, autoriz eliberarea autorizațiilor actelor supuse interdicției conform codului civil care este prevăzut.
La moment pe rolul instanței de judecată sunt spre examinare șase cereri de chemare în judecată înaintate de către autoritatea tutelară în interesul superior al copiilor, trei dintre care sunt legalizarea acțiunilor de luarea copilului din familie fără decădere din drepturile părintești, două cereri de legalizare a acțiunilor cu decădere și încasarea pensiei de întreținere și o cerere cu constatarea actului de abandon. Așa, în evidență la moment avem 21 de solicitanți la adopție. 93 de copii sunt în evidență ca copii luați în situație de risc. Specialiștii împreună cu asistenții monitorizează, se lucrează, identificăm problemele și tot toate serviciile pe care le putem acorda, ghidăm, implicăm și alte instituții în vederea unui suport psihologic și toate cele necesare.
Săptămânal, pedagogii direcției asistă în jur de 14 copii în fața organului de urmărire penală, procuratură și instanța de judecată, respectiv asigurând respectarea drepturilor copilului și prevenirea traumatizării acestora. Și în jur la 90 de avize, direcția prezintă în fața instanței de judecată în cauzele când suntem citați în calitate de intervenient accesoriu privind stabilirea domiciliului copilului cu unul dintre părinți. Autoritatea tutelară va continua să și îndeplinească atribuțiile în vederea realizării acțiunilor de protecție a copilului și va acorda suportul necesar pentru ca copiii să se dezvolte într-un mediu sigur și liniștit. Raport finalizat. Mulțumesc.
Responsabil Regia Exdrupo: Bună ziua, domnule primar. Bună ziua, onorată asistență. Regia Exdrupo, pe parcursul anului, a fost implicată în diferite lucrări, cum ar fi profilarea străzilor, amenajarea pietrișului, amenajarea solului suplimentar pe străzile din Cuciurganu și Bulevardul Dacia 56. Lichidarea situației de avariere cu asfalt fierbinte, a străzilor principale plus străzile secundare, în volum de 3213 m.
Frezarea asfaltului uzat plus plombarea, cum ar fi viaduct, estacada Sîngera, Bulevardul Dacia, Grădina Botanică, șoseaua Muncești. Avem și careva cartiere executate: Decebal 19, Cuza Vodă 21/1, Dacia 53/2. Unul din șantierele mai importante realizate este strada Hristo Botev, cu o suprafață de 10990 m², și anume la frezarea asfaltului uzat, așternerea stratului de egalizare și a stratului de uzură.
La capitolul salubrizare a străzilor, avem salubrizare manuală și mecanizată a străzilor se efectuează conform graficului, pe timp de zi și pe timp de noapte. La moment suntem în pregătirea străzilor pentru sezonul rece, lichidarea situației de avariere și plombarea străzilor. Avem și careva obiecte în lucru, cum ar fi Burebista 40, frezarea asfaltului plus plombare, strada Soarelui, montare borduri, amenajarea pietrișului, amenajarea stratului de egalizare și stratului de uzură, strada Dinul Lipatti, amenajarea pietrișului și amenajarea asfaltului suplimentar, amenajarea acostamentului în pietriș, curățirea șanțului de evacuare a apelor pluviale, șoseaua Muncești.
Ne propunem pentru anul 2026 asfaltarea integrală a străzilor. Pe parcursul anului suntem practic într-o colaborare fructuoasă cu pretura sectorului Botanica și cu toate serviciile primăriei.
Veaceslav Nedelea: Bună ziua tuturor. În acest an, în sectorul Botanica, al întreprinderii municipale Lumteh au îndeplinit lucrări de renovare, reconstrucție a rețelelor de iluminat la următoarele străzi: strada Titulescu, tronson strada Minsk până la strada Cetatea Albă, unde s-au înlocuit 31 de corpuri de iluminat de tip LED și cablu torsadat 1100 de m. Strada Pandurilor, în totalitate toată strada, s-au înlocuit 21 de corpuri de iluminat de tip LED și cablu torsadat 750 de m.
Strada Butucului, tronson strada Sarmizegetusa până la bulevardul Cuza Vodă, unde s-au înlocuit 16 corpuri de tip LED și cablu torsadat 450 de m. Strada Drumul Băcioiului, în totalitate, s-au montat 33 de corpuri de iluminat de tip LED. Strada Grădina Botanică, tronson strada Pădurii până la strada Lunca Bâcului, s-au montat 50 de corpuri de iluminat de tip LED și cablu torsadat 2780 de m. Șoseaua Muncești, tronson strada Podul de Flori până la arca Moldovei și toate intrările și șirile pe strada Grădina Botanică, unde s-au montat 32 de corpuri de iluminat de tip LED și 620 de m de cablu torsadat.
Intercartierul strada Cetatea Albă 3-5, strada Frumușica, șoseaua Muncești, strada Liuba Dumitriu, unde tot au fost montate 48 de corpuri de iluminat de tip LED și 950 de m de cablu torsodat. În total s-au montat în acest an în sectorul Botanica 231 de corpuri de iluminat de tip LED, 6650 de m de cablu torsodat. Săptămâna trecută, sectorul Botanica al întreprinderii municipale Lumteh a intervenit pe următoarele străzi: strada Plaiului, strada Ungureanu, strada Horea, strada Dorobanț, strada Independenței, intercartierul strada Pădurii, Grădina Botanică, șoseaua Muncești, bulevardul Cuza Vodă 3/1, 3/2, bulevardul Dacia 21, 38, Decebal 88, Zelinski 28/3, comuna Băcioi și bulevardul Dacia, unde au fost îndeplinite următoarele lucrări: reparația curentă a corpurilor de iluminat 35 de bucăți, montarea clemelor de racordare 30 de bucăți, demontarea și montarea corpurilor de iluminat de tip LED, 19 bucăți, revizia liniei electrice în cablu 0,4 kV subterestru pe bulevardul Traian, 5000 de m, restabilirea rupturii cablului torsodat, trei bucăți.
Conform planului anual, s-a îndeplinit reparația a 10 puncte de alimentare, măsurarea sarcinii și înlocuirea siguranțelor. Au fost programate în această săptămână 14 contoare la două regimuri de contorizare, împreună cu compania Premier Energy. Săptămâna trecută au fost verificate și reparate elementele decorative la atelier, care au fost scoase de pe copacii dinspre bulevardul Dacia, 18.000 de m de element decorativ.
Am început vinerea și sâmbăta am început demontarea pe bulevardul Dacia a copacilor, unde s-au montat 80 de copaci din suma totală de 275 de copaci. Săptămâna aceasta continuăm mai departe să montăm elemente decorative pe bulevardul Dacia. Raportul este încheiat, mulțumesc.
Emilian Iașciuc: Stimate domnule primar, stimați colegi, onorată asistență. Activitatea detașamentului Salvatori și Pompieri Botanica pe ultima săptămână o să raportez că, conform statelor, detașamentul Salvatori și Pompieri Botanica sunt suplinite în 98%. Starea tehnicii de intervenție este satisfăcătoare. În servant, în cadrul detașamentului avem patru autospeciale și două autospeciale în cadrul unității Salvatori și Pompieri Dobrogea.
În perioada vizată, teritoriul deservit de detașamentul Salvatori și Pompieri Botanica s-au produs 28 de intervenții, dintre 1131 totale pe anul 2025. Și săptămâna trecută am avut trei incendii, cu un total anual de 194. Trei incendii, mai mult ne vorba despre incendiile de gunoi și iarbă de la Băcioi, care ne dă permanent dureri de cap. Și activitățile care au fost desfășurate în domeniul intervenției, am mai avut și exercițiu sau aplicațiile la baza petrolieră Lukoil, în strada Muncești.
Activitățile serviciului de prevenție, am efectuat două evacuări la două școli, au fost instruiți 28 de persoane și 120 de copii. Săptămânal avem planificate diferite activități cu evacuări și instruiri a cadrelor didactice și a copiilor, atât din grădinițe, cât și din școli, conform dispozițiilor și ordinelor Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Au fost inspectate în această perioadă și evaluate 14 case de locuit supraînălțate și accesul la toate clădirile din sectorul Botanica care sunt problematice în cadrul intervențiilor, deplasărilor, intervenții și ajungerea cu autospecialele propriu-zis la clădirile problematice. Facem diferite scrisori, avertizări, în comun cu toate întreprinderile din sector.
Alte activități, am participat și noi la maratonul organizat de liceul Elena Alistar, pentru a demonstra copiilor și promova un mod sănătos de viață, cu colegii pompieri care sunt campioni mondiali la diferite sporturi și arte marțiale. Avem planificată în săptămâna curentă plantarea arborilor în comun cu Pretura Botanica și Primăria Sângera și desfășurarea comisiei pentru situații excepționale a sectorului Botanica, care este planificată pentru ziua de mâine. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mersi. Mulțumesc mult.
Roman Crețu: Domnule Primar General, stimați colegi, întreprinderea municipală Grădina Zoologică a fost trecută în regim de sezon rece. Astfel, activăm pentru vizitatori între orele 9:00 și 16:00. Acest regim va fi menținut până în luna aprilie. A fost inițiat procesul de conservare a colecției de vegetație exotice. Palmierii, cactușii și alte specii sensibile, care pe perioada sezonului rece sunt protejate în spații special amenajate și nu vor fi expuse public. Pe lângă vegetație, primatele și alte animale exotice care necesită temperaturi ridicate, au fost relocate în voliere de iarnă cu încălzire, acestea fiind accesibile publicului în măsură limitată până la primăvară.
S-au efectuat lucrări de igienizare prin înlăturarea frunzișului căzut pe teritoriul expoziției și din zonele adiacente a grădinii zoologice. În conformitate cu dispoziția privind prevenirea și lichidarea consecințelor ninsorilor și poleiului pentru sezonul 2025-2026, întreprinderea noastră este pregătită cu materiale antiderapante, tehnică specială de intervenție, utilaje verificate, personal responsabil instruit, astfel echipa operativă e pregătită să acționeze prompt.
În contextul lucrărilor aflate în derulare, suntem în faza de finisare a volierei destinate animalelor răpitoare de talie mijlocie, și anume pentru urșii de Himalaya pe care îi așteptăm în curând din Ucraina, în cadrul unui contract de schimb. Totodată, lucrările la voliera pentru întreținerea răpitoarelor de talie mare, destinată leilor, se apropie de finalizare.
Noua volieră are o suprafață totală de peste 12 ari și respectă toate standardele internaționale de siguranță și bunăstare a animalelor. Folosindu-mă de această ocazie, dorim să vă informăm că în ultimii ani am inițiat o serie de colaborări cu mai multe grădini zoologice din România și Uniunea Europeană, vizând schimbul de experiență, bunele practici în domeniul îngrijirii și conservării speciilor, participarea la programe educaționale și implicarea în proiecte comune de protecție a animalelor și conservarea speciilor vulnerabile.
Suntem interesați în continuare de aceste parteneriate și în extinderea lor prin programe de schimb de animale, formări profesionale, proiecte de reproducere în captivitate și activități de cercetare. Grădina Zoologică din Chișinău are ce oferi. Avem experiență specializată, personal dedicat, infrastructură modernizată, dar și deschidere spre colaborare pe termen lung cu instituțiile europene, în spiritul dezvoltării sustenabile și al promovării valorilor comune legate de protecția faunei.
În acest context, la data de 18 noiembrie, Grădina Zoologică din Chișinău va găzdui delegația Grădinii Zoologice din Ploiești. Considerăm această întâlnire o oportunitate importantă pentru întărirea parteneriatelor internaționale, în special cu instituțiile de profil din spațiul UE, fapt ce ne-ar permite în viitor realizarea de transferuri transfrontaliere din și spre zona Schengen. Raport finalizat. Vă mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. O rog să se apropie colegii de la Educație, domnul Pavaloi, de la… domnul Buga, directorul la Sănătate, domnul Burdiumov și domnul Ciornîi, pretura de la sectorul Botanica, colegii de la situații excepționale din oraș, sunt și colegii de la poliție. Mersi mult.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Cu referire la activitățile de bază care au le-am avut în săptămâna de referință, vreau să menționez că în perioada 13-16 noiembrie am avut două activități cu caracter sportiv la care au participat peste 400 de tineri.
La fel, în continuare, în cadrul programului municipal consolidat de acțiuni dedicat Zilei Naționale a Tineretului, am avut mai multe activități, inclusiv vineri activitatea Gala Tineretului, la care au fost premiați și absolvenții anului de studii 2024-2025.
Vreau să menționez că și astăzi, în cadrul acestei săptămâni, urmează o vizionare de film, povești moldovenești, la care sunt invitați tinerii din municipiul Chișinău. Un lucru destul de important la care vreau să mă opresc este vorba despre programul municipal de remediere pentru pregătirea elevilor din ciclul gimnazial. Am discutat cu colegii și am implicat în acest program de remediere nu doar elevii clasei a IX-a, dar și elevii clasei a VIII-a.
Respectiv, acest program de remediere a avut mai multe etape, fiind pregătit de comun cu colegii din cadrul Direcției Generale, dar și toți directorii instituțiilor care au elevi din cadrul gimnazial. Pe site-ul Direcției Generale, atât părinții, cât și elevii pot vedea planurile care și le-au propus fiecare instituție și pe această cale îndemnăm părinții să acceseze aceste grafice de ore suplimentare pentru disciplinele de examen, astfel încât împreună cu părinții, elevii, dar și cadrele didactice, la finalul anului școlar să avem rezultate bune pentru sesiunea de gimnaziu 2027. Mersi mult.
Marina Buga: Bună ziua. Cu referire la activitatea în domeniul de asistență socială, vreau să aduc la cunoștință că în perioada de raportare au continuat activitățile de înregistrare a cererilor de compensare a cheltuielilor pentru utilizarea energiei de către gospodăriile casnice. Astfel, la punctele de înregistrare din cadrul direcțiilor teritoriale de asistență socială, angajații au asigurat înregistrarea a 6339 de cereri. În total, de la începutul lansării platformei, au fost înregistrate 14995 de gospodării din oraș.
De asemenea, de astăzi au fost activate și echipele mobile care vor acorda suport pentru persoanele care nu se pot deplasa, mergând la domiciliul acestora pentru a asigura înregistrarea cererilor. Alte 2516 persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială. Au fost realizate 2797 intervenții la domiciliul persoanelor în etate singuratice și persoane cu dizabilități, iar 146 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordine, inclusiv 69 de persoane fără adăpost.
De asemenea, vreau să menționez că în scopul sporirii măsurilor de protecție a persoanelor fără adăpost, colaboratorii Centrului de Găzduire și Orientare, în perioada de raportare, au realizat 10 razii în oraș, în mod special în acele locații cu risc sporit, pentru a identifica și a localiza aceste persoane. Urmare, persoanele identificate au beneficiat de consiliere informațională privind serviciile prestate, dar cu regret, țin să menționez că doar cinci persoane au acceptat să meargă în centru. Reamintim că preluarea în cadrul centrului se realizează doar cu acordul persoanelor.
Cu referire la domeniul de sănătate, vă aduc la cunoștință că în perioada de raportare, în cadrul unităților primiri urgențe a spitalelor clinice municipale, au fost înregistrate 3269 de adresări, dintre care 1789 de adresări au necesitat internare. Din categoria adresărilor prevalează traumele, în special în rândul copiilor, și bronhopneumoniile și pneumoniile.
De asemenea, cu referire la situația epidemiologică, în instituțiile medico-sanitare publice și private s-au înregistrat 1395 de cazuri de boli infecțioase și alte evenimente de sănătate publică, dintre care 60,3% din acestea au fost înregistrate la copiii în vârstă de 0-17 ani. Potrivit Centrului de Sănătate Publică Chișinău, situația epidemiologică continuă să rămână sensibilă atât la rujeolă, cât și la virusurile gripale. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc, domnul Burdiumov.
Ion Burdiumov: Dimineața, domn primar, stimați colegi. O să mă refer din start la pregătirea fondului locativ pentru sezonul de încălzire 2025-2026. Vreau să raportez că la data de 17 avem conectate pe tot municipiul Chișinău din 2700 de blocuri locative, la moment avem neconectate încă 29. Nu au solicitat încă livrarea agentului termic. Ce ține de Botanica, din 674 de blocuri locative sunt conectate 100%.
Pe teritoriul municipiului Chișinău avem conectate 131 de grădinițe, 141 de școli și licee, instituții medicale 63. Vreau să reamintesc că de către Primăria Municipiului Chișinău au fost procurate în anul curent 25000 m² de material pentru reparația curentă a acoperișurilor, dintre care 7000 m² au fost livrate către întreprinderile de gestionare a fondului locativ de la Botanica pentru a efectua lucrări la solicitarea locatarilor.
La fel, au fost finalizate lucrările de dezinsecție și deratizare pe teritoriul municipiului Chișinău. Acum, la moment, mai intervenim doar unde sunt solicitări separate. Ce ține de intervențiile la fondul locativ capital de pe teritoriul municipiului Chișinău, vreau să raportez că ce ține de reparația acoperișurilor sunt finalizate. În sectorul Botanica s-a intervenit pe cinci adrese. Ce ține de reparația rețelelor, la Botanica s-a intervenit pe șapte adrese, sunt finalizate 99%. Ce ține de geamuri, la fel sunt finalizate toate lucrările și în sectorul Botanica.
Dacă să mă refer la partea de amenajare, cum a menționat doamna pretor, de către Direcția Locativ-Comunală în anul 2025 s-a intervenit în curtea de la Titulescu 4. Mai detaliat, s-au amenajat aleile, trotuarele, locul de joacă, terenul de fitness. La moment se lucrează la reparația terenului de joacă a mini-stadionului. S-a intervenit în această curte cu aproximativ 3 milioane de lei de către Direcția Locativ-Comunală.
În cinci adrese din sectorul Botanica au fost amenajate terenuri de joacă. În cinci adrese au fost amenajate terenuri de fitness. Au fost înlocuite în 11 adrese platformele de colectare a deșeurilor, mobilier urban în 13 adrese a fost intervenit. S-au reparat terenuri de joacă la 18 locații, mă refer la sectorul Botanica.
La fel, aș vrea să menționez că de către Direcția Locativ-Comunală în anul 2025 s-a intervenit la amenajarea rampelor de acces pe la 13 adrese din municipiul Chișinău, inclusiv în sectorul Botanica la 5 adrese. Vreau să menționez că la adresa Dimineții 51/B s-a construit o rampă de acces până la etajul 3, pentru a permite accesul unei persoane cu cărucior să poată să iasă afară. Scurt raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc frumos, domnule Ciornîi.
Dorin Ciornîi: Domnule primar general, stimați colegi, pe parcursul săptămânii trecute, întreprinderile din cadrul Direcției Generale Mobilitate Urbană au desfășurat mai multe acțiuni de întreținere și reparație a infrastructurii municipale. Astfel, Regia Exdrupo a lucrat la amenajarea căii de acces către Liceul Teoretic George Meniuc, prin înlocuirea bordurilor, decaparea stratului de asfalt vechi, urmând a fi așternut un nou strat de asfalt.
Pe strada Industrială au continuat acțiuni de profilare a părții carosabile, așternerea pietrișului și a betonului asfaltic, supremat pe o suprafață totală de 17.000 m². Pe strada Nicolae Costin au fost amenajate două treceri pietonale supraînălțate. Pe parcursul săptămânii curente urmează să fie altele două amenajate, pentru siguranța pietonilor în acea zonă.
Tot pentru confortul pietonilor, pe strada Pietrarilor s-a lucrat la construcția trotuarului care asigură accesul către stația de așteptare, prin montare de borduri, aplicare a stratului de piatră spartă și asfalt. De asemenea, pentru îmbunătățirea condițiilor de circulație, au continuat acțiunile de plombare a gropilor pe mai multe străzi din oraș, în scopul lichidării situației de avariere de pe suprafața carosabilă.
Pentru sporirea siguranței în trafic, pe parcursul săptămânii trecute a fost aplicat peste 1100 de metri pătrați de marcaj rutier. Circa 230 de indicatoare rutiere au fost reparate sau înlocuite. În cadrul proiectelor contractate de Direcția Generală Mobilitate Urbană, săptămâna trecută s-a lucrat la finalizarea proiectului de reconstrucție a drumului de acces spre suburbia Budești, fiind așternut stratul de uzură.
La fel, s-au executat lucrări de asfaltare la accese în curțile blocurilor de locuit de pe strada Florilor 16/1 și 18/1, după ce anterior a fost executată decaparea asfaltului uzat și așternerea stratului de piatră spartă. Întreprinderile municipale de transport public au activat pe parcursul săptămânii trecute la capacitate deplină. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc frumos, domnule Melnic.
Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 69 de intervenții, dintre care șase incendii. De la începutul anului până în prezent, în municipiul Chișinău, avem înregistrate 282 de incendii. Cu părere de rău, în urma incendiilor în municipiul Chișinău 14 persoane și-au pierdut viața.
De către Serviciul Prevenție se petrec instruiri și lecții de prevenire a situațiilor de urgență în instituțiile de învățământ, atât a elevilor, cât și a cadrelor didactice. În sectorul locativ se petrec măsuri de prevenție în perioada rece a anului. La moment se petrece evaluarea stării de blocuri locative de 10 etaje plus, stării de amplasare a autoscărilor, autocisternelor, accesul în curți și totodată se atrage atenția la sursele de apă. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc tare mult. Până, dacă sunt eventual întrebări din partea colegilor de la instituțiile media. Începând cu săptămâna, începând cu săptămâna următoare, aceste prezentări să fie făcute și în format digital, cu vizualizare grafică a intervențiilor, a evenimentelor, a tuturor acțiunilor care sunt, după modelul standardizat pe care l-am făcut în cadrul prezentării raportului la doi ani.
Așa o să fie pe fiecare subdiviziune care este nemijlocit implicată și care urmează să raporteze. Repet, standardizat. Aveți grijă ca să fie această opțiune posibilă. Fie că proiectată pe un fundal sau vizualizată în cadrul unor instrumente, începând de la televizor, calculator, cum prezentați dumneavoastră. Da? O să anunț începând cu ziua de mâine, care instituție, care pretură va fi următoarea. Bun? Dacă este cineva doritor, puteți să vă apropiați. Dacă nu-i doritor, înseamnă că...
Jurnalist: Avem liber la întrebări sau?
Ion Ceban: Toate sectoarele trebuie să fie gata. Puteți fi următorii. Doamna Vasile, nu? Dacă sunteți și dumneavoastră doritor, atunci dorințele noastre au coincis. În același context, întreprinderile mari care sunt și societățile pe acțiuni: Apă-Canal, Autosalubritate, Exdrupo și altele, după ce o să finalizăm acest cadru al preturilor de prezentare, o să rog să faceți și la dumneavoastră pe toate specificațiile necesare, indicatorii, inclusiv planurile de dezvoltare în acest sens. Bun? Spuneți, vă rog.
Jurnalist: Pe lângă notificarea Parlamentului, ce mai poate face primăria pentru a combate acest fenomen al drogurilor și dacă a făcut ceva concret în acest sens până acum?
Ion Ceban: Există un plan care este în cadrul direcției. Este ca și rezultat al abordării multidisciplinare. Sunt și colegii de la poliție în acest context implicați. Ceea ce am vorbit acuma și poate fi văzut și în discuțiile pe care le-am avut cu domnul director, este și cu doamna viceprimar, trebuie mai mult sensibilizată problema.
Intervențiile făcute, cel puțin pe partea de competență a primăriei, atât în instituțiile educaționale, instituțiile sociale, instituțiile de sănătate, cât și centrele de tineret care ar putea să se implice, repet, atât la prevenire, cât și pe partea de profilaxie conform anumitor competențe. Dar asta nu este suficient, din interes. Deci aici este nevoie de o abordare complexă din partea tuturor instituțiilor statului: Ministerul de Interne, organele de drept care nemijlocit sunt vizate în anumite situații, modificată legislația de interes pe partea ce ține de răspunderea penală pentru astfel de infracțiuni. Vânzare, distribuție, promovare și în ceea ce ține nemijlocit de consum.
Exemple sunt foarte multe în această lume. Începând cu pedeapsa cu moartea din Singapore, pe care nu o vom aplica noi, și finalizând cu foarte grave pedepse în ceea ce ține nemijlocit de acest fenomen. Repet, dacă nu se va interveni prompt în această privință pe întreg lanțul celor care sunt direct sau indirect implicați, situația se va agrava substanțial. Ea și așa deja este la limită. Repet, este o problemă cu caracter național.
Dacă v-ați duce astăzi să vă plimbați pe holurile unui liceu din Chișinău și să întrebați câțiva copii ce se întâmplă și unde pot găsi, de la cele mai ușoare droguri până la cele mai clasice, veți obține acest răspuns. Și repet, dacă știu copiii, nu cred că nu știu autoritățile, cele care au competențe de intervenție. Dură. Deci, nu este vorba despre doar seminare de instruire în această privință. Asta putem să ne ocupăm și noi.
Jurnalist: Da. Și încă o întrebare. Din ce înțeleg, proprietarul Hotelului Național va suporta cheltuielile pentru acel gard care va fi ridicat în jur. Cum procedural are loc asta? Urmează să-l notificați, să așteptați un răspuns de la el sau să-l puneți pur și simplu în fața faptului?
Ion Ceban: Reieșind din faptul că abordarea este absolut impotentă din partea diferitor structuri, vom instala noi acest gard. Vor fi făcute evaluările respective și va fi transmisă nota de plată către proprietar. Dar repet, acesta nu este un caz singular și nu poate fi exclus din această abordare mai complexă care persistă atât pe teritoriul municipiului Chișinău, cât și în alte localități din Republica Moldova. Situația nu este diferită la Bălți sau în Comrat sau în altă parte.
Reiterez, această abordare trebuie să fie una sistemică. Și aici trebuie să ne conectăm absolut toate autoritățile: Parlamentul, Guvernul, cu instituțiile responsabile. Și primăria ceea ce este în posibilitățile primăriei, asta vom face.
Jurnalist: S-ar putea ca să ajungă mai greu acea factură la proprietar, în cazul în care va întârzia un răspuns din partea lui. Cine, finalmente, va suporta aceste cheltuieli?
Ion Ceban: La această etapă, cu puterile proprii le vom suporta noi. Repet, dar nu este suficient ca acest gard să fie instalat acolo. E nevoie de monitorizare video și nu doar această locație, pentru că locații de acest tip sunt mult mai multe. Aici a fost cazul tragic. Ca să evităm alte cazuri tragice, ar fi necesar ca aceste intervenții să fie coordonate și țintite.
Dacă mă întrebați pe mine, noi ne aflăm în sectorul Botanica. Iată aici mai la vale, unde a fost oficiul stării civile, astăzi este Centrul de Tineret, unde se adună copiii care au diferite activități bune, începând cu activitățile extra-curriculare sportive, de altă natură, artă, muzică, instruiri și tot așa mai departe. Dacă mă întrebați ce a fost acum trei ani aici, era o clădire abandonată care se afla în continuare la balanța autorităților centrale și în care puteai scoate câte o căldare de siringi în fiecare zi. Iată, astfel de situații trebuie evitate.
Dacă mă întrebați de alte locații din municipiul Chișinău, pot spune suplimentar, cele care au devenit astăzi centre de excelență sau centre în care oamenii cu adevărat au activități care ar trebui să le aibă. Sunt foarte multe spații publice abandonate, atât private, cât și cele care se află la balanța instituțiilor de stat. Dar și la balanța autorităților publice locale.
Problema este că autoritatea publică locală nu poate trimite astăzi structura sa, Direcția Asistență Socială, să intervină, în special acolo unde există zone de risc. Noi, cu toții, ceea ce putem face cel mai mult este să lucrăm la prevenție. Este sau nu este suficient? Siguranță că nu este suficient. Acțiunile trebuie să fie mult mai țintite și mult mai dure în această privință.
Jurnalist: Mulțumesc.
Ion Ceban: Alte întrebări? Dacă nu sunt, vreau să vă mulțumesc. Ne revedem pe parcursul săptămânii, cum am convenit să ne revedem. Rog să rămână cei cu care am coordonat să rămână. Și, în continuare, vă doresc o zi frumoasă și o săptămână cât mai reușită. Vă mulțumesc mult