PrimariaMea
Ce prevede și de ce încă nu este aprobat bugetul municipal pentru 2025 Image
23 ian. 2025

Ce prevede și de ce încă nu este aprobat bugetul municipal pentru 2025

Proiecte de infrastructură, Planul Urbanistic General, proiectul zonelor de protecție din nucleul istoric al capitalei, concerte și festivaluri – sunt câteva din planurile primăriei Chișinău incluse în bugetul pentru 2025. Proiectul, neaprobat încă de Consiliul Municipal Chișinău, prevede că primăria va obține venituri în valoare de 8,45 miliarde lei și cheltuieli de 9,14 miliarde lei. Veniturile au crescut cu circa 10% față de anul trecut, iar cheltuielile – cu peste 20%, ambii indicatori majorându-se de peste 4 ori față de anul 2020. Deși bugetul propus a fost criticat de consilierii PAS și PSRM, ambele fracțiuni solicită convocarea cât mai rapidă a ședinței Consiliului pentru a examina și vota bugetul. O încercare de a aproba documentul a avut loc la finele lunii decembrie, dar ședința a fost întreruptă. Soarta bugetului nu este clară. Primarul și consilierii se acuză reciproc de tergiversare. Între timp, avem buget provizoriu și achităm taxa de salubrizare care a fost anulată de consilieri. 

Municipiul Chișinău a pășit în anul 2025 fără buget aprobat. Documentul, care prevede veniturile și cheltuielile orașului, și care setează principalele direcții de dezvoltare a acestuia, este esențial a fi consultat în format cât mai larg, cu participarea locuitorilor, consilierilor, specialiștilor și a societății civile, dar și aprobat în termen. Legea prevede că autoritățile publice locale sunt obligate să aprobe bugetul pentru anul viitor până la data de 10 decembrie a anului curent și că riscă sancțiuni contravenționale pentru neaprobarea acestuia în termen. Cu toate acestea, în cazul Chișinăului, bugetul se aprobă frecvent cu întârzieri. În 2024, bugetul a fost aprobat tocmai în luna iulie. 

În aceste condiții, capitala a început anul cu buget provizoriu, care se formează în conformitate cu prevederile bugetului pe anul precedent și interzice cheltuieli pentru proiecte noi. De la semnarea pe 27 decembrie a dispoziției privind aplicarea bugetului provizoriu, o ședință a Consiliului Municipal Chișinău încă nu a fost convocată. 

Proiectul a fost înaintat spre consultare publică la 26 noiembrie (cu 6 zile după termenul limită). Pe parcursul lunii decembrie, consilierii au avut câteva tentative să-l aprobe, însă care nu s-au soldat cu succes. Aceștia au avut mai multe obiecții la proiect, în special legate de neincluderea compensațiilor pentru căldură și a sprijinului pentru asistenții personali și finanțarea insuficientă pentru grădinițele cu program prelungit. Taxa de salubrizare, catalogată de unii consilieri drept ilegală, a fost și ea un subiect de dispută. Urmând prevederile Legii privind finanțele publice, primarul Ion Ceban semnează la data de 27 decembrie dispoziția privind punerea în aplicare a bugetului provizoriu, o practică, la fel, frecvent aplicată de primăria municipiului Chișinău. 

Prezentăm în continuare principalele detalii despre bugetul municipal pentru acest an și explicăm de ce documentul încă nu este aprobat.
 

Mai multe venituri, dar și mai multe cheltuieli în 2025 

Potrivit proiectului bugetului înaintat spre consultare și propus consilierilor la vot în variantă originală (în pofida amplului proces de consultări), veniturile planificate ale primăriei municipiului Chișinău însumează 8,45 miliarde lei, cheltuielile – 9,14 miliarde lei, iar deficitul bugetar aproape 690 milioane lei. Veniturile urmează să fie obținute din următoarele surse: 

  • Venituri proprii – 1 082 773,8 mii lei (12,8%); 
  • Defalcări de la impozitele și taxele de stat – 2 866 355,0 mii lei (33,9%);
  • Încasări de la prestarea serviciilor cu plată – 184 527,6 mii lei (2,2%);
  • Plata pentru locațiunea bunurilor patrimoniului public – 17 413,7 mii lei (0,2%);
  • Taxa la cumpărarea valutei străine de către persoanele fizice în casele de schimb valutar – 15 000,0 mii lei (0,2%);
  • Donații voluntare interne pentru instituțiile bugetare – 275 mii lei;
  • Granturi – 43 702,2 mii lei (0,5%); 
  • Transferuri de la bugetul de stat – 4 244 986,0 mii lei (50,2%).