
Blocuri noi cu 18 nivele peste drum de Dendrariu. Cu cele vechi totuși ce facem?
Cartierul delimitat de străzile Ion Creangă, Eugen Coca, Ion Neculce și Calea Ieșilor ilustrează una dintre provocările majore ale orașelor post-sovietice – cum modernizăm zonele și blocurile vechi, care nu mai răspund nevoilor actuale, fără a pierde legătura cu identitatea comunității? În timp ce unele clădiri și spații sunt îngrijite de locuitori implicați, altele, lăsate în paragină și degradate, afectează atât siguranța, cât și estetica zonei. Propunerile de demolare și înlocuire cu blocuri de 18 nivele intră în contrast cu practicile mai multor orașe europene, unde reabilitarea fondului locativ vechi a devenit o soluție mai sustenabilă și adaptată nevoilor comunităților locale. Analizăm situația acestui cartier, planurile propuse și soluții alternative.
Felul în care arată orașul – arhitectura clădirilor, planificarea străzilor, aspectul locuințelor și al spațiilor publice – influențează direct calitatea vieții noastre. Blocurile în care trăim, trotuarele pe care mergem și clădirile pe lângă care trecem zilnic ne modelează dispoziția, sănătatea mintală și relațiile cu ceilalți.
În Chișinău, peste 200.000 de locuitori trăiesc în blocuri cu stare tehnică precară. Jumătate din blocurile din oraș nu au fost reparate capital de peste 35 de ani. O bună parte din acestea au un termen de exploatare de peste 45 ani. În sectorul Buiucani, zona cuprinsă între străzile Ion Creangă – Eugen Coca – Ion Neculce – Calea Ieșilor este un exemplu grăitor al acestei situații.
Aici sunt mai multe blocuri cu 2-5 etaje, construite în anii ’50-’60. Majoritatea sunt locuite. La parterul blocurilor din prima linie funcționează mici afaceri – magazine, cafenele, servicii poștale.
În interiorul cartierului, unele clădiri și spații sunt îngrijite de localnici, care plantează flori și creează un mediu plăcut, primitor și sigur.
Alte clădiri însă sunt abandonate. Unele chiar pe prima linie, de-a lungul străzii Ion Creangă. Ele nu sunt securizate corespunzător și reprezintă pericol pentru locuitori. Au geamuri sparte și acces liber în interior.
Deși în 2021 primarul Ion Ceban anunța demolarea mai multor construcții ilegale de pe acest teren, pentru a crea parcări și drumuri de acces, în 2025, șuri și garajuri abandonate și parțial demolate sunt încă prezente. În jurul lor se depozitează deșeuri, iar zona nu este salubrizată regulat.